Ayakkabı imalat ve tamir sektöründe; iş kazaları ve meslek hastalıkları olmadan önlem almak için nelere dikkat etmemiz gerekir.
İş kazalarının yüzde 98’i önlenebilirdir. Ancak bir kazayı olmadan anlayabilmek ve gerekli tedbirleri almak gerekir. Bu doğrultuda tecrübenin yanında bilginin de gücüne sahip olmamız gerekir. Yoksa ben yirmi yıllık şoförüm deyip hiç sinyal kullanmayan toplum zararlısı müsrif kişilerin eninde sonunda başına gelen istenmeyen olayların, tedbir alınmazsa sizlerin de başına gelme olasılığı yüksektir.
Bu rehberimizde iş yerinde nelere dikkat etmemiz gerektiği ilgili en çok kazaya ve meslek hastalığına sebep olan faktörlerin listesini Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) verileri kaynak alınarak hazırlanmıştır.
GENEL & İŞYERİ DÜZENİ VE HİJYEN Zemin, kayma veya düşmeyi önleyecek şekilde uygun malzeme ile kaplanmış/kaymaz hale getirilmiş ve iç ve dış zeminler (işyeri girişi, merdivenler vs.) düzenli olarak kontrol ediliyor mu? Zeminde çökme, erime vb. deformasyonlar veya eşik veya benzeri seviye değişiklikleri bulunması durumunda bunlar için düzeltici işlemler yapılıyor mu? Çalışma alanlarında dökülen malzemeler veya diğer sebeplerden ötürü kayganlaşmış zeminler ya da geçitler derhal temizleniyor mu? İşyeri içerisinde duvarlara monte edilmiş raflar, askılıklar ve benzeri diğer malzemeler çalışanların üzerine düşmeyecek şekilde sabitlenmiş mi? Aynalar da dâhil cam yüzeyler (cam aksamlı mobilyalar, kapı, pencere vb.) üzerinde kırık ve çatlak gibi hatalar bulunması durumunda bunlar için düzeltici işlemler uygulanıyor mu? Çalışma alanında yerlerde, nesnelerin/cisimlerin bırakılması nedeniyle engeller oluşması veya malzeme artıklarının yerlerde veya taban kenarlarında birikmesi önleniyor mu? Çalışanlar, işlerini bitirdikten sonra bütün malzemeleri yerlerine düzenli olarak yerleştiriyor mu? İşyeri içerisinde temiz hava akımı bulunuyor ve tüm alanlar düzenli olarak havalandırılıyor mu? Bütün alanlar iyi aydınlatılmış, pencere alanı yeterince büyük ve doğal aydınlatmadan yeterince faydalanılıyor mu? Var ise iklimlendirme cihazlarının kontrolleri düzenli aralıklarla yaptırılıyor mu? Çalışma ortamı sıcaklığının çok soğuk ya da çok sıcak olması engelleniyor mu? İşyeri içerisindeki sıcaklık ve nem, rahatsızlık vermeyecek düzeyde tutuluyor mu? İnsanlardan, makine veya donanımlardan kaynaklanabilecek veya dış ortam kaynaklı gürültünün rahatsız edici düzeyde olması engelleniyor mu? Makine veya donanımlardan kaynaklanabilecek titreşimin rahatsız edici düzeyde olması engelleniyor mu? Kullanılan kablolu aletler takılma veya düşmeyi önleyecek şekilde kullanılıyor mu? Çalışanların yeme-içme gibi temel ihtiyaçları için uygun donanımlı alanlar ayrılmış mı? İşyerinin temizliği düzenli olarak yapılıyor ve çalışma ortamında, hijyen açısından gerekli şartlar sağlanıyor mu? Çalışma alanı çalışanların rahat çalışmasını sağlayacak genişlikte ve çalışma ortamı çalışanların faaliyetlerini kısıtlamayacak şekilde tasarlanmış mı? Çöpler ve atıklar düzenli olarak ve uygun şekilde toplanıyor mu? İşyeri içerisindeki çalışma alanlarında sigara içilmesi yasaklanmış ve çalışanlar bu konuda bilgilendirilmiş mi? İçinde yeterli malzemenin bulunduğu ilk yardım dolabı mevcut mu? Düzenli olarak haşere kontrolü yapılıyor mu?