Toplu taşıma şoförleri niye gergin?

Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mustafa Gülmez, trafikte uzun saatler boyunca direksiyon başında kalan otobüs şoförlerinin ciddi bir stres ve baskı altında görev yaptığını vurguladı.

Toplu taşıma şoförleri niye gergin?

Prof. Dr. Mustafa Gülmez, trafikte uzun süre vakit geçiren otobüs şoförlerinin baskı altında olduklarını, bu durumun zamanla öfke kontrolü sorunlarına yol açtığını bildirdi. Dr. Gülmez, şoförlerin psikolojik destekle güçlendirilmesi gerektiğini belirtti.

FİZİKSEL VE RUHSAL AÇIDAN ZOR BİR MESLEK

Otobüs şoförlüğü, hem fiziksel hem de ruhsal açıdan son derece zorlu bir meslek olarak dikkat çekiyor. Gün boyu trafikte olan şoförler; yoğun araç trafiği, zaman baskısı ve yolcu stresiyle mücadele etmek zorunda kalıyor. Uzun mesai saatleri ve sürekli dikkat gerektiren iş yükü, şoförlerde ciddi bir yorgunluk ve gerginlik yaratıyor. Bu durum zamanla öfke ve tahammülsüzlüğe dönüşerek hem kendileri hem de yolcular açısından risk oluşturabiliyor. Özellikle yoğun trafik, sabırsız yolcular ve haksız uygulamalar, şoförlerin psikolojik yükünü artırıyor.

“EMPATİ ŞART”

Prof. Dr. Gülmez, otobüs şoförlerinin yoğun stres ve öfke altında çalıştığını belirterek, “Şoförler sadece kendi canlarını değil, yolcuların güvenliğini de taşıyor. Bu kadar büyük bir sorumluluk doğal olarak öfkeye dönüşebiliyor. Bu nedenle düzenli psikolojik destek verilmesi hem bireysel hem toplumsal huzur açısından büyük önem taşıyor” dedi.

Yaptığı araştırmaya değinen Gülmez, şunları aktardı:

"100’e yakın özel halk otobüsü şoförüyle görüşmeler ve anketler yapıldı. Şoförlerin öfkesini tetikleyen durumlar yolcular, trafik yoğunluğu ve yöneticilerin haksız uygulamaları olarak üç başlıkta toplandı. Özellikle yolcuların aynı soruları sürekli sorması, şoförlerin 8-9 saatlik mesai süresince günlük 500’e yakın soru ve talebiyle karşılaşması, öfke katsayısını artırıyor."

TRAFİKTE ÖFKE BAZEN ŞİDDETE DÖNÜŞEBİLİYOR

Gülmez, şoförlerin sorumluluğunun sadece kendileriyle sınırlı olmadığını vurgulayarak, “Araç içindeki yolcuların güvenliği de onların sorumluluğunda. Trafikteki yoğunluk ve zaman baskısı birleştiğinde aşırı stres ve öfke oluşuyor. Ne yazık ki bazen bu durum şiddetle sonuçlanabiliyor” sözlerini kaydetti.

PSİKOLOJİK DESTEK ŞART

Otobüs şoförlerinin öfke kontrolünü sağlayabilmesi için rahatlayabilecekleri ortamlar oluşturulması gerektiğini belirten Dr. Gülmez, önerilerini şöyle sıraladı:

Tam zamanlı olmasa bile kısmi zamanlı psikolog veya terapist desteği.
Psikolojik desteklerin 15 günde bir veya ayda bir olacak şekilde düzenlenmesi.
Böylelikle şoförler streslerini atabilir ve araçlarını daha güvenli kullanabilir.

Prof. Dr. Gülmez sözlerini, “Hangi mesleği icra edersek edelim, empatiyi içimizde barındırmalıyız. Güler yüzlü ve sempatik olursak toplum ve dünya daha huzurlu olur” diye bitirdi.