Ekran süresi özel çocuklarda daha fazla tehlikeli!

Özel Eğitim Uzmanı Sema Yıldız Doğan, özellikle özel gereksinimli çocuklarda ekran kullanımının kontrolsüz şekilde uzamasının sosyal, bilişsel ve davranışsal gelişim üzerinde olumsuz etkilere neden olabileceğini belirtti.

Ekran süresi özel çocuklarda daha fazla tehlikeli!

Günümüzde teknolojinin günlük yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesi, çocukların eğitim, oyun ve iletişim süreçlerini etkilerken özel gereksinimli çocuklarda riskleri daha da artırıyor. Otizm, yaygın gelişimsel bozukluğu olan çocuklarda, ekran süresinin uzamasının sosyal becerilerin gerilemesine zemin hazırladığını vurgulayan Doğan, “Çocuk ekran başında kaldığında, göz teması kurma, jest ve mimiklerle iletişim gibi sosyal beceriler geri planda kalıyor. Bu durum onların öğrenme ve iletişim süreçlerini olumsuz etkiliyor. Ekran, çocuğun doğal öğrenme ortamını daraltıyor” dedi.

DAVRANIŞSAL VE FİZİKSEL ETKİLER

Sema Yıldız Doğan, uzun süreli ekran kullanımının yalnızca sosyal gelişimi etkilemekle kalmayıp, davranışsal sorunları da tetiklediğini bildirdi. Özellikle zihinsel yetersizlik yaşayan çocuklarda ekran karşısında geçirilen sürenin artmasının dikkat sürelerini kısalttığını ve huzursuzluk, uyku düzensizlikleri gibi sorunlara yol açtığını belirtti.

Doğan, çocuklarda dikkat konusuna değinerek “Ekran kullanımı artarsa, çocukların odaklanma süreleri kısalıyor, sosyal iletişim becerilerinde, gerilemeler gözlemleniyor. Bu etkiler, özel gereksinimli çocuklarda çok daha belirgin oluyor” diye ekledi.

AİLELER VE EĞİTİMCİLER İÇİN ÖNERİLER

Uzman, ailelere ve eğitimcilere ekran süresini yönetmede dikkat edilmesi gereken noktaları şöyle sıraladı:

Çocuğun yaşına ve ihtiyacına uygun olarak ekran süresini sınırlandırın.
Çocukları oyun, sanat ve hareket etkinliklerine yönlendirin.
Kaliteli aile içi zaman oluşturmaya özen gösterin.
Eğitim ortamlarında teknolojiyi amaçlı ve sınırlı şekilde kullanın.
Doğan, sözlerini şu şekilde tamamladı: “Teknoloji, bilinçli ve kontrollü kullanıldığında faydalı olur; ancak özellikle özel gereksinimli çocuklarda ekran süresi titizlikle yönetilmediğinde sosyal, bilişsel ve davranışsal gelişim üzerinde ciddi olumsuz etkilere sebep olabiliyor.”