Raylarda dijital dönem: Türkiye demir yolunda çağ atlıyor!

Türkiye, 377 milyar liralık dev yatırımla demir yollarında yeni bir döneme giriyor. Ulaştırma Bakanı Uraloğlu, Türkiye’nin demir yolu hat uzunluğunu 2026’da 14 bin 437 kilometreye çıkaracaklarını açıkladı.

Raylarda dijital dönem: Türkiye demir yolunda çağ atlıyor!

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin demir yolu yatırımlarında yeni bir döneme girdiğini belirterek, 2026 yılında demir yolu hat uzunluğunun 14 bin 437 kilometreye, hızlı tren hatlarının ise 2 bin 769 kilometreye ulaşacağını açıkladı. Bakan Uraloğlu, Bakanlığın 2026 bütçesi ve demir yollarına ilişkin projeleri hakkında bilgi verirken, Türkiye’yi “Avrasya’nın lojistik süper gücü” haline getirmeyi hedeflediklerini söyledi.


“TÜRKİYE KÜRESEL LOJİSTİK AĞININ MERKEZİNE YERLEŞİYOR”

Cumhuriyet’in ilk yıllarında başlatılan demir yolu seferberliğini yeniden canlandırdıklarını belirten Uraloğlu, demir yollarının stratejik, ekonomik ve çevresel bir dönüşüm aracı olduğuna dikkat çekti: “Yıllarca ihmal edilen demir yollarını yeniden öncelikli sektör haline getirdik. Amacımız, Türkiye’yi sadece bölgesel bir aktör değil, küresel ticaretin kavşak noktası haline getirmek. Bu sadece bir ulaşım projesi değil; Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığını güçlendirecek bir kalkınma hamlesidir.” Uraloğlu, doğudan batıya, kuzeyden güneye uzanan entegre bir demir yolu ağıyla ülkenin lojistik üstünlüğünü pekiştireceklerini ifade etti.


AKILLI SİSTEMLERLE DİJİTAL DÖNÜŞÜM RAYLARA TAŞINIYOR

Bakan, demir yollarının artık yalnızca ulaşım altyapısı değil, aynı zamanda yüksek teknolojinin uygulama alanı haline geldiğini vurguladı. “Akıllı ulaşım sistemleri” ve dijitalleşme hamleleriyle güvenlik, verimlilik ve sürdürülebilirlikte yeni bir sayfa açtıklarını belirten Uraloğlu, liman bağlantılı stratejik lojistik koridorların da sanayi ve ihracat için büyük avantaj sağladığını kaydetti.


YÜK TAŞIMACILIĞINDA KAPASİTE ARTIRILACAK

Demir yolunun yük taşımacılığındaki payını artırmaya yönelik projelere hız verdiklerini ifade eden Uraloğlu, bu kapsamda sanayi bölgeleri, limanlar ve lojistik merkezlerin ana hatlara iltisak hatlarıyla bağlanacağını açıkladı. “Modlar arası taşımacılığı güçlendirerek lojistik maliyetleri azaltacağız. Yerli ve milli teknolojilerle, Türkiye’yi bu alanda dışa bağımlılıktan kurtarıyor, bölgesel bir teknoloji merkezine dönüştürüyoruz.”

2026’DA 377 MİLYAR LİRA YATIRIM

Demir yolu altyapısı, işletme ve hizmetleri için gelecek yıl 377 milyar 196 milyon lira ayrıldığını belirten Uraloğlu, 2027’de bu rakamın 432 milyar lirayı, 2028’de ise 474 milyar lirayı aşacağını söyledi. Ayrıca 2026’da çift hatlı hatların oranının yüzde 19’a, 2028’de ise yüzde 26’ya çıkarılacağını ifade etti. Demir yolu uzunluğunun 2026’da 14 bin 437 kilometreye, 2027’de 15 bin 934 kilometreye, 2028’de ise 17 bin 728 kilometreye ulaşması hedefleniyor.


HIZLI TREN HATLARI BÜYÜYOR

Bakan Uraloğlu, Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-İzmir, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve Adapazarı-Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı hatlarının yüksek standartlı demir yolu projeleri arasında olduğunu açıkladı. Yolcu taşımacılığının payını artırmak için de çalışmaların sürdüğünü belirten Uraloğlu, hızlı tren hat uzunluğunun 2026’da 2 bin 769 kilometreye, 2027’de 4 bin 121 kilometreye, 2028’de ise 5 bin 343 kilometreye ulaşacağını ifade etti.