Türkiye'de okullaşma oranı hedeflerin altında kaldı

Eğitim-Bir-Sen tarafından yayımlanan “Eğitime Bakış 2024: İzleme ve Değerlendirme Raporu”, Türkiye'nin eğitim sistemine ilişkin dikkat çekici bulgular ortaya koydu.

Türkiye'de okullaşma oranı hedeflerin altında kaldı

Raporda, özellikle 14-17 yaş grubundaki okullaşma oranının hedeflenen seviyeye ulaşmadığı, öğretmen açığı, bölgesel eşitsizlikler ve öğrenci başına harcama gibi yapısal problemlerin devam ettiği vurgulandı.

14-17 YAŞ GRUBUNDA OKULLAŞMA ORANI HEDEFİN ALTINDA KALDI

2023/2024 eğitim-öğretim yılında toplam öğrenci sayısının 18 milyon 710 bin 265 olduğu belirtilen raporda, 14-17 yaş grubundaki net okullaşma oranının yüzde 91,3 olduğu ifade edildi. Cinsiyete göre incelendiğinde, kız öğrencilerde bu oran yüzde 91,8, erkek öğrencilerde ise yüzde 90,7 olarak ölçüldü. Ancak, ortaöğretimin zorunlu olmasına rağmen bu yaş grubundaki öğrencilerin yüzde 8,7’sinin eğitim dışında kaldığına dikkat çekildi.

Açık öğretim liselerindeki öğrenci sayısında 1 milyon 117 bin kişilik bir azalma yaşandığına işaret edilen raporda, bu düşüşün nedenlerinin detaylı olarak araştırılması gerektiği belirtildi. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin ilkokul seviyesinde artış gösterdiği, ancak ortaöğretime geçiş oranlarının düşük kaldığı ifade edilerek, özel eğitim alan öğrencilere yönelik destekleyici politikaların geliştirilmesi gerektiği kaydedildi.

NEET ORANI OECD ÜLKELERİ ARASINDA TÜRKİYE'DE EN YÜKSEK

Raporda en dikkat çeken noktalardan biri de 18-24 yaş aralığında ne eğitimde ne de istihdamda (NEET) olan gençlerin oranının yüzde 31,1’e ulaşarak OECD ülkeleri arasında en yüksek seviyeye çıkması oldu. Bu sorunun çözümü için gençlere yönelik daha kapsayıcı ve etkin politikaların hayata geçirilmesi gerektiği vurgulandı.

Öğretmen atamalarına dair verilerin de ele alındığı raporda, son yıllarda atama sayılarının düştüğü ve mevcut öğretmen ihtiyacının karşılanabilmesi için alımların artırılması gerektiği ifade edildi. Ayrıca, öğretmen ve okul yöneticilerinin maaşlarının OECD ortalamalarına yaklaştırılması gerektiği belirtilerek, eğitimcilerin ekonomik koşullarının iyileştirilmesine yönelik adımlar atılmasının önemine dikkat çekildi.

ÖĞRENCİ BAŞINA HARCAMA TÜRKİYE'DE OECD ORTALAMASININ ÇOK GERİSİNDE

Raporda, Türkiye’de öğrenci başına yapılan yıllık harcamanın 4 bin 219 dolar olduğu, ancak OECD ortalamasının 11 bin 703 dolar seviyesinde bulunduğu belirtildi. Eğitim yatırımlarındaki bu farkın kapatılması gerektiği ifade edilerek, özellikle dezavantajlı bölgelerde okul ve derslik yapımına öncelik verilmesi önerildi.

Sonuç olarak, Eğitim-Bir-Sen’in raporu, Türkiye’de eğitim alanındaki önemli yapısal sorunlara dikkat çekerek, çözüm için kapsamlı ve uzun vadeli politikalar geliştirilmesi gerektiğini ortaya koyuyor.