Kırşehir'de ziyaretçilere akıllı rehberlik: "AhiBot"

Kırşehir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde 4 öğretmen ve 7 öğrenci, ziyaretçilere rehberlik yapıp istedikleri yere kadar eşlik edebilen bir robot tasarladı. "AhiBot" adlı robot, okula gelen ziyaretçilere yol gösterip, rehberlik ediyor.

Kırşehir'de ziyaretçilere akıllı rehberlik: "AhiBot"

Kırşehir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde 4 öğretmen ile 7 öğrenci, okulu tanıtmak ve ziyaretçilere rehberlik yapmak üzere bir robot geliştirdi. Yaklaşık 6 ay süren çalışmalar sonucunda, robotun fiziksel yapısının yanı sıra elektronik donanımı, devre tasarımı, motor ve sensör montajları da tamamlandı.

“AhiBot” adı verilen bu robot, okula gelenleri “Ahi selamı” ile karşılayarak, ekrandan sesli ve yazılı yanıtlar veriyor. Ziyaretçilerin isteklerine göre onları belirledikleri noktalara götüren robot, görevini bitirdikten sonra yeniden okulun giriş noktasına dönüyor.

Okul Müdürü Hakan Vahaboğlu, yaptığı açıklamada, okula girişte bir robotun ziyaretçileri karşılaması fikrinin bu tasarımın temelini oluşturduğunu belirtti. Robotun ortaya çıkması için yoğun çaba harcandığını belirten Vahaboğlu, şunları söyledi:

"Öğrencilerimize ve öğretmenlerimize imkan verildiği zaman nasıl bir şey ortaya çıkacağını göstermek istedik ve böyle bir robot yaptık. Robot, şu anda okula gelen ziyaretçilerimizi karşılıyor, gitmek istedikleri yere kadar eşlik edip tekrar görev yerine dönüyor. Meslek liseleri olarak geleneklerine bağlı, teknolojiyi yakalamış öğrenciler yetiştirdiğimiz için ismini de 'AhiBot' koyduk, Ahi selamı yapsın istedik."

Vahaboğlu, robotu geliştirip farklı kurumların talepleri doğrultusunda onlara da özel tasarımlar yapabileceklerinin altını çizdi.

"6 AYIMIZI ALDI"

Makine teknolojisi öğretmeni Cemalettin Sökülmez, robotun insan boyutunda tasarlanmasının önemine vurgu yaparak, ayak kısmının tekerlekli ve dengeli çalışacak şekilde planlandığını ifade etti.

Sökülmez, projenin ilerleyişinde defalarca tasarım değişikliğine gitmek zorunda kaldıklarını aktararak şöyle dedi: "Boy, hacim, içindeki motorlar ve kolların hareket etmesi gibi çok tasarım yaptık. Bu aşamaya gelmesi yaklaşık 6 ayımızı aldı. Robotumuz şu anda istediğimiz şekilde hareket ediyor. Öğrencilerimizle kol ve kafa hareketleri gibi mekanik olarak ne varsa takım tezgahlarında işledik. Sonra da bunların montajını yaptık."

Öğretmenlerden Recep Aydoğan, robotun üst ve kafa tasarımını üç kez yenilediklerini ifade ederek, bu süreçte öğrencilerin farklı deneyimler kazandığını ve teknoloji odaklı bir ürün geliştirdiklerini vurguladı.

"SESLİ VE GÖRSEL UYARI VERİYOR"

Elektrik elektronik öğretmeni Resul Köksal, robotun zemin üzerindeki siyah-beyaz çizgileri algılayan otonom bir sisteme sahip olduğunu ve önüne engel çıktığında sesli ve görsel uyarı verdiğini açıkladı.

Testlerin tamamlanmasının ardından robotun nihai tasarımına ulaşıldığını ifade eden Köksal, "Robot, önce gelen kişiyi algılıyor, sensörler ara yüze sinyal göndererek 'Merhaba' diyor. Kişinin konuşması algılanarak kelimeler kontrol edilip 'müdür' dediyse onun odasına, 'memur' dediyse oraya gidecek şekilde kontrol kartı sayesinde ilgili yere yönlendiriyor." dedi.

Öğrencilerden Mert Miraç Oluk "Öğretmenlerimizle atölyede boyun, el ve kol kısmını 3D yazıcılarda, gövdesini de bükümle tezgahlarımızla yaptık. Tasarımını defalarca denedik, en uygununu bulduk. Günlerce bunun için uğraştık, en sonunda bu sonuca ulaştık ve başardık." dedi.

Cemal Akmil, robotun otonom olarak çizgileri farklı hız ve yönlerde takip edebilmesi için yazılım geliştirme çalışmalarını yürüttüğünü ifade etti.

Talha Keskin ise robotun eklem bağlantılarını kurduğunu ve hareketlerin doğru gerçekleşmesi için 100 ile 200 kez arasında test yaptıklarını belirtti.