Mansur Yavaş'ın bedava ulaşım sözü trafik sorununu çözer mi? Yol artmadan araç artarsa ne olur?

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş, 2026 mali yılı bütçesi kapsamında toplu taşıma yatırımlarını açıkladı. EGO’nun otobüs sayısı artırılırken, artan CNG maliyetleri EGO’yu zorladığını belirten Yavaş, hedeflerinin Ankara halkını bedava taşımak ve trafiği rahatlatmak olduğunu vurguladı.

Mansur Yavaş'ın bedava ulaşım sözü trafik sorununu çözer mi? Yol artmadan araç artarsa ne olur?

Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Mansur Yavaş, 2026 mali yılı bütçe görüşmelerinde ulaşım ve toplu taşıma projelerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Başkan Yavaş, EGO’nun mevcut durumunu değerlendirerek, maliyet artışları ve enerji fiyatları nedeniyle ulaşımın zorluklar yaşadığını belirtti.

ULAŞIMDA YATIRIMLAR VE ÜCRETSİZ ULAŞIM

Yavaş, göreve geldiklerinde EGO’da bin 540 otobüs bulunduğunu, şu anda bu sayının bin 900’e yükseldiğini ifade etti. Her ay en az 10 otobüs alındığını, ayrıca 500-600 bin TL’ye kadar otobüs alımı için planlamalar yaptıklarını ve bütçe uygunluğu sağlanırsa Ankara halkını bedava taşıma hedefiyle hareket edeceklerini söyledi. Başkan, elektrikli otobüs projeleri için de çalışmaların sürdüğünü belirtti.

DOĞALGAZ KRİZİ EGO’YU ZORLUYOR

Başkan Yavaş, EGO’nun en büyük sorunlarından birinin CNG (Sıkıştırılmış Doğalgaz) maliyetlerindeki hızlı ve yüksek artış olduğunu açıkladı. ABB’nin CNG’li araç kullanımı ve tüketimin 300 milyon metreküpün üzerine çıkması nedeniyle doğalgazın sanayi fiyatından ödenmek zorunda kalmasının, EGO’yu mali açıdan zor duruma soktuğunu belirten Yavaş, fiyatın 8 liradan 24 liraya yükseldiğini söyledi. Başkan, bu haksız fiyatlandırmaya karşı Cumhurbaşkanlığı, Enerji Bakanlığı, BOTAŞ ve EPDK dahil olmak üzere tüm yetkili kurumlara başvurulmasına rağmen sonuç alınamadığını aktardı.

TOPLU TAŞIMA KULLANIMI VE PİK SAAT UYGULAMALARI

EGO’nun taşıma verilerini paylaşan Yavaş, 2018’de 376 milyon yolcu taşındığını, 2025 itibarıyla yolcu sayısının yüzde 61 artışla 604 milyon olduğunu söyledi. Metro’da 960 bin, Ankaray’da 490 bin, özel otobüslerde 140 bin, Başkentray’da 330 bin ve diğer hatlarda 100 bin kişinin taşındığını aktardı. Pik saatlerde uygulanan indirimler sayesinde yolcuların daha düşük ücretle ulaşım sağlayacağını belirtti.

TOPLU TAŞIMADA ASGARİ ÜCRET ORANI

Başkan Yavaş, toplu taşımanın asgari ücret içindeki maliyetinin yüzde 5,65 olduğunu ve 30 büyükşehir arasında 9. sırada yer aldıklarını söyledi. Ayrıca aylık abonman ücretleri ve sınırsız biniş tarifeleriyle vatandaşların ulaşımda uygun koşullardan yararlanabileceğini ifade etti.

Başkan Yavaş, Ulus ve Kızılay’a girmeyen yaklaşık 1000 otobüs seferinde aktarmaların ücretsiz yapılacağını ve Halk Otobüsleri ile dolmuşlar için de yeni projeler hazırlandığını açıkladı. Yavaş, tüm projelerin hayata geçmesi durumunda Ankara’da toplu taşımayı ücretsiz hale getirerek trafiği rahatlatmayı hedeflediklerini vurguladı.

BEDAVA TOPLU TAŞIMAYLA TRAFİK GERÇEKTEN RAHATLAYACAK MI?

Mansur Yavaş’ın ücretsiz toplu taşıma hedefi, birçok kesim tarafından dikkatle izleniyor. Ankara halkı Ankara’nın asıl sorununun trafik olduğunu vurgulayarak, yeni yol yapmanın tek başına çözüm getirmeyeceğini hatırlatıyor. Metro projelerinin yetersizliği ve hazır projelerin eksikliği nedeniyle Yavaş’ın “bedava ulaşım” formülünün sorunu çözüp çözemeyeceği ise soru işareti.

Ayrıca, EGO otobüs filosunun 360 araçlık artışla bin 900’e çıkması, bazı uzmanlar tarafından çelişkili bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Artan otobüs sayısının şehir içinde trafiği daha da yoğunlaştırabileceği, özellikle dar cadde ve kavşaklarda yeni darboğazlar yaratabileceği endişesi dile getiriliyor. Yani ücretsiz ulaşım uygulaması, tek başına trafik sorununu çözmek için yeterli olmayabilir; artan otobüs sayısı ve mevcut altyapı kısıtları bu hedefin önünde potansiyel bir engel olarak görülüyor.

"ANKARA’DA EN BÜYÜK SORUN TRAFİK"

Gazeteci Nevşin Mengü, Mansur Yavaş'ın vaadine dikkat çekerek, “Ankara’da en büyük sorun trafik. Mansur Yavaş başından beri yeni yol yapmakla trafik çözülmez diyor. O zaman metro yapılsın deniyor Mansur Yavaş da “benim yapabileceğim bir şey yok, İstanbul’dan fark şu: İstanbul’da çizilmiş bütçesi çıkmış hazır metro projeleri vardı, Ekrem Başkan onları yapabildi” diyor. Ulaşımı bedava yaparak sorunu çözeceğim dedi. Bu işe yarar mı soru işareti. Mansur Bey’in ikinci dönemi bununla ilgili bir şey yapması gerekirdi.” değerlendirmesinde bulundu.