Mamak'ta bilim buluşması! 121 proje tanıtıldı!
Mamak Bilim Fuarı Festivali’nde 21 okuldan 121 proje sergilendi. Özel eğitimden görsel sanatlara, dijital yazıdan çevre bilincine kadar geniş yelpazede hazırlanan projeler, her yaştan ziyaretçiye ilham verdi.
TÜBİTAK 4006-C desteğiyle düzenlenen Mamak Bilim Fuarı Festivali, 11-12 Haziran tarihlerinde Mamak Fizyon’da saat 10.00’da kapılarını açtı. Mamak Belediyesi ile İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü iş birliğinde gerçekleştirilen festivalde, 21 okuldan toplam 121 proje sergilendi.

"ÇOCUKLARIN FAYDA SAĞLAYABİLECEĞİ ÇALIŞMALAR YAPTIK"
Yıldız Özel Eğitim Uygulama Okulu öğretmeni Muhittin Uysal, bu yıl fuarda yürütücü olarak yer aldığını belirterek şunları söyledi:
“Okulumuzdan 7 projeyle katıldık. Çocukların kullanabileceği, fayda sağlayabileceği çalışmalar hazırladık. Projelerimiz; öğrencilerin okula uyum sağlaması, kişisel gelişimleri, el-göz koordinasyonları, dikkat sürelerinin artması ve derslerde daha verimli zaman geçirmelerine katkı sağlıyor. 8 öğrencimiz zihinsel engelli, 4 öğrencimiz ise otizmli. Projelerde ortaokul ve lise kademesindeki öğrencilerle birlikte çalıştık. Ayrıca Bilim ve Sanat Merkezi’nden de destek aldık. Koordinasyonu geliştiren pinpon oyunumuz, topu hedefe atma oyunumuz ve kantin projemizle fuarda yer aldık.”
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Lisesi Tiyatro Öğretmeni Berkay Erdoğan, sahne ışıklandırmasının oyuncu üzerindeki etkisini inceledikleri projeleri hakkında bilgi verdi:
“Öğrencilerimize oyunculuk eğitiminin yanı sıra tiyatronun yazarlık, dramaturgi, ses, ışık ve tasarım gibi alanlarında da bilgi veriyoruz.”
10. sınıf öğrencisi Şerife Nur Tekindemir ise projeleriyle ilgili şu bilgileri paylaştı:
“Sahne ışıklandırmasında açı ve renk kullanımının izleyici üzerindeki psikolojik ve duygusal etkilerini araştırdık. Maket uygulamaları ve deneklerden aldığımız tepkilerle gördük ki sahnedeki her ışık açısı ve her renk, izleyiciyle farklı bir bağ kuruyor. Yukarıdan gelen ışık doğallık ve gizem hissi uyandırırken, alttan gelen ışık gerilim yaratabiliyor.”

Öğrencilerden Ali Karabağ ise geleneksel Türk kukla tiyatrosunun unutulmaya yüz tutmuş karakterlerine odaklandıklarını söyledi:
“İbiş ve İhtiyar karakterleri arasındaki efendi-uşak ilişkisi, Batı tiyatrosunun Türk kukla geleneğimize yansımasıdır. Bu karakterler için özel bir piyes yazdık.”
Nihat Can Çevik de kuklaların yapımında papye maşe tekniği kullandıklarını, kıyafetleri ise atık malzemelerden dönüştürdüklerini belirtti.

"ÇOCUKLARIMIZ OYUNLA EĞLENEREK ÖĞRENİYOR"
Resim öğretmeni Tezcan Sarcan ise afet bilinci oluşturmayı hedefleyen oyunları hakkında şunları söyledi:
“Oyunumuzda çarkı çeviriyoruz ve kartta yazan kelimeyi anlatmaya çalışıyoruz. Çocuklarımız oyunla eğlenerek öğreniyor. Küçük yaşta eğitime başlamak kalıcı öğrenmeyi destekliyor. ‘Anlat ki Bilelim!’ adlı oyunumuz birçok yerden teklif aldı. Okulları dolaşarak afet farkındalığı kazandırmayı hedefliyoruz.”

Rotary Yeşiltepe Ortaokulu 6. sınıf öğrencileri Mihrimah Mina Kahraman ve Ecem Su Uçak, “Dil Avcıları: Yazım Hatalarının Peşinde” adlı projeleriyle yazımı sıkça karıştırılan sözcükleri eğlenceli ve kalıcı bir yöntemle öğretmeyi amaçladıklarını söylediler. Mihrimah ve Ecem projelerine ilişkin, “Kendi tasarladığımız kalemlikler üzerine doğru yazımları işledik” dediler.

"BAYRAĞIN İZİNDE MANEVİ DEĞERLERİMİZE SANATSAL BİR YOLCULUK"
Mamak Bilsem öğretmeni Mehmet Hakan Çiftçi, “Bayrağın İzinde” ve “Atıklardan Sanata” projeleriyle katıldıklarını belirterek, atık malzemelerle 3 boyutlu heykeller yaptıklarını söyledi.
7. sınıf öğrencisi Fatma Ebru Ulaş, bayrağın manevi değerlerini görsel sanatlar aracılığıyla anlattıklarını ifade etti:
“‘Bayrağın İzinde Manevi Değerlerimize Sanatsal Bir Yolculuk’ projesiyle Türk bayrağının kullanım alanlarını resmettik.”
Öğrencilerden Umut Arif Bozdağ ise dijital yazıya odaklandıkları projeleri hakkında şunları söyledi:
“İngilizce deyimleri anlattığımız bir dergi hazırladık. Projenin metinlerini biz yazdık, görselleri ise yapay zekayla oluşturduk. Türkiye genelindeki Bilsem öğrencilerine anket uyguladık. Sonuçlara göre dijital yazının olumlu yönleri daha çok bilinirken, olumsuz yönleri orta düzeyde bilinmekte. Bu projemiz, dijital yazı ortamlarının eğitimde daha aktif kullanılmasını teşvik etmeyi amaçlıyor.”
"ATIK YAĞLARI GERİ DÖNÜŞTÜRÜYORUZ"
10. sınıf öğrencileri Nisanur Kaynak ve Yaren Bilgiç ise çevre bilincine dikkat çeken projeleri hakkında şunları paylaştı:
“Atık yağları geri dönüştürmeyi hedefledik. 1 litre atık yağ, 1 milyon litre içme suyunu kirletebiliyor. Yeni evlerde kullanılabilecek bir sistem tasarladık: Mutfak lavabosunun yanına bir lavabo daha ekleyerek atık yağları burada biriktiriyoruz. Bu yağlar apartman deposunda toplanıyor ve Çevre Şehircilik Bakanlığı tarafından biodizel üretimi için toplanıyor. Bu sayede hem suları koruyor hem de yakıt elde ediyoruz.”
Her yaştan bilim meraklısına açık olan etkinlikte deneyler, gözlemler, oyunlar ve sunumlarla dolu zengin bir içerik ziyaretçileri bekliyor.