Ankara’da Türkçeyi güçlendirme hamlesi
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Ankara’da tanıtılan yeni projeyle öğrencilerin ana dil becerilerini geliştirmeyi hedeflediklerini söyledi. “Ana dilini iyi bilmeyen bir nesil, akademik ve toplumsal hayatta başarılı olamaz” dedi.
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, öğrencilerin Türkçeye hâkimiyetini artırmayı hedefleyen “Öğrencilerin Söz Varlığının Tespiti, Geliştirilmesi ve İzlenmesi Projesi”nin tanıtım toplantısında konuştu.
Ankara Gölbaşı’ndaki Mogan MTAL Uygulama Oteli'nde düzenlenen programda konuşan Tekin, Türkçeyi doğru kullanmanın sadece bir dil meselesi olmadığını, bu becerinin çocukların akademik ve toplumsal başarıları için temel olduğunu söyledi.

“TÜRKÇESİ ZAYIF OLAN, BAŞARISIZ OLUYOR”
Tekin, çocukların sınavlarda çoğu zaman bilgileri olmasına rağmen soruları anlayamadıkları için başarısız olduklarını belirterek, “Sadece kültürel değil, akademik başarı için de güçlü bir ana dil gerekir” dedi.
Sosyal medya etkisiyle çocukların dil kullanımının giderek zayıfladığına dikkat çeken Tekin, “Kısaltmalar, eksik ifadeler yüzünden çocuklarımız toplumda kendilerini ifade etmekte zorlanıyor. Bu da toplumsal bütünlüğü zedeliyor” ifadelerini kullandı.
“DİL BİR BEKA MESELESİDİR”
Dil gelişimini bir beka meselesi olarak gördüklerini belirten Tekin, “Sayın Cumhurbaşkanımızın da vurguladığı gibi, ana dili bilmeyen çocuklarımızın milli değerlere sahip çıkması mümkün değildir” diye konuştu.
Bu kapsamda Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı derslerinde not barajının 70’e çıkarıldığını hatırlatan Tekin, “Bu kararımız bazı eleştiriler aldı ama ben hiçbir tereddüt duymuyorum. Ana diline hâkim olan öğrenci, her alanda daha başarılı ve üretken olur” dedi.
TEST DEĞİL, BECERİ ODAKLI ÖLÇME
Yeni dönemde test sisteminin yerine dört temel beceri (okuma, yazma, konuşma, dinleme) üzerinden değerlendirme modeline geçtiklerini açıklayan Tekin, öğrencilerin Türkçe ile ilişkilerinin daha gerçekçi şekilde ölçüleceğini vurguladı.
Yeni müfredatın da bu anlayış doğrultusunda şekillendirildiğini belirten Tekin, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin merkezine Türkçeyi ve ana dil bilincini yerleştirdiklerini söyledi.
“YABANCI DİL BAŞARISI DA ANA DİLE BAĞLI”
Yabancı dil öğreniminde yaşanan sorunların da temelinde Türkçeye hâkimiyet eksikliğinin yattığını belirten Tekin, “Kendi ana dilinde 200 kelimeyle konuşan bir çocuktan yabancı dilde 500 kelime kullanmasını bekleyemeyiz” dedi.
“DİL, MİLLİ KİMLİĞİN TEMELİDİR”
Programda konuşan Ankara Valisi Vasip Şahin de dilin sadece iletişim değil, kimlik ve kültür aracı olduğunu belirterek, “Dil, geçmişle gelecek arasında köprü kurar. Değişen dünyada kelimelerimizi koruyarak dilimizi zenginleştirmeliyiz” dedi.
Tanıtım programına çok sayıda eğitimci, bürokrat, akademisyen ve davetli katıldı. Projenin detaylarını içeren bir tanıtım filmi de etkinlikte izletildi.