Ankara'da 'Park Et Devam Et' sistemi nedir? İşleyişi, ücretleri ve şikayetler nelerdir?

Ankara Büyükşehir Belediyesinin toplu taşımayı teşvik eden “Park Et, Devam Et” uygulaması, çevreci ulaşım hedefiyle hayata geçirildi. Ancak bazı kullanıcılar, turnike arızaları ve sistemsel sorunlar nedeniyle ciddi mağduriyetler yaşadıklarını belirtiyor.

Ankara'da 'Park Et Devam Et' sistemi nedir? İşleyişi, ücretleri ve şikayetler nelerdir?

Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB), kent içi ulaşımı kolaylaştırmak ve özel araç kullanımını azaltmak amacıyla "Park Et, Devam Et" sistemini hayata geçirdi. Sürücülerin araçlarını metro istasyonlarına yakın otoparklara bırakarak yolculuklarına toplu taşıma ile devam etmelerini teşvik eden bir uygulama hayata geçiriliyor.

Ankara, Türkiye ve dünya gündemini Yeni Ankara'dan takip etmek artık WhatsApp'ta da mümkün. Haberlerimizin doğrudan telefonunuza gelmesi için tıklayın.

TRAFİK YOĞUNLUĞUNA ALTERNATİF ÇÖZÜM

Ankara’nın yoğun trafiğine alternatif çözüm olarak geliştirilen bu sistem, araç sahiplerinin şehir merkezine özel araçla girmeden, raylı sistemler aracılığıyla daha hızlı ve çevre dostu bir şekilde ulaşım sağlamalarını hedefliyor. Böylece hem trafik yükü azalıyor hem de çevresel etkiler en aza indiriliyor.

SİSTEMİN İŞLEYİŞİ NASIL?

"Park Et, Devam Et" sisteminden faydalanmak isteyen sürücüler, otopark girişinde bulunan turnikeye Ankarakart'larını okutarak giriş yapıyor. Daha sonra metro hattı üzerinden yolculuklarına devam eden vatandaşlar, toplu taşıma dönüşlerini yine raylı sistem saatleri içinde gerçekleştirirse, otoparktan ücretsiz çıkış yapabiliyor.

Toplu taşımayı çift yönlü ve aktarmasız kullanan vatandaşlar da bu ücretsiz hizmetten yararlanabiliyor. Tek yönlü ulaşım yapan yolcuların ise bilet ücretleri, otopark ücretinden düşülerek ücretlendirme yapılıyor.

ÜCRETLENDİRME NASIL YAPILIYOR?

ABB’nin belirlediği otopark ücret tarifesi, kullanılan bilet sayısına göre hesaplanıyor:

0 – 15 dakika: Ücretsiz
15 dakika – 1 saat: 2 bilet
1 – 4 saat: 3 bilet
4 – 8 saat: 4 bilet
8 saat üzeri: 5 bilet
Günlük ücret: 6 bilet
Bu sistem, hem ekonomik hem de pratik bir çözüm sunarak vatandaşların toplu taşımaya yönelmesini amaçlıyor.

26 METRO İSTASYONUNDA UYGULANIYOR

Sistem şu anda Ankara metrosunun 26 istasyonunda aktif olarak uygulanıyor. Bu istasyonlar arasında Akköprü, Yenimahalle, Demetevler, Hastane, Macunköy, Ostim, Batı Merkezi, Mesa, Botanik, İstanbul Yolu, Eryaman 1-2, Eryaman 5, Devlet Mahallesi, Harikalar Diyarı, Fatih, GOP, Törekent, Koru, Çayyolu, Ümitköy, Beytepe, Tarım Bakanlığı/Danıştay, Bilkent, ODTÜ, Söğütözü ve Milli Kütüphane yer alıyor.

Özellikle Milli Kütüphane İstasyonu yakınındaki otopark, 430 araç kapasiteli olmasıyla dikkat çekiyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİR VE ÇEVRECİ ULAŞIM

Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin bu projedeki temel amacı, özel araç kullanımını azaltmak, toplu taşımayı cazip hale getirmek ve sera gazı emisyonlarını düşürmek. “Park Et, Devam Et” sistemiyle daha az yakıt tüketimi, daha temiz bir çevre ve daha yaşanabilir bir şehir hedefleniyor.

VATANDAŞLARDAN SİSTEMLE İLGİLİ ŞİKAYETLER VAR

Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin "Park Et, Devam Et" uygulaması, toplu taşımayı teşvik eden önemli bir adım olarak görülse de, bazı kullanıcılar sistemin işleyişi konusunda ciddi sorunlar yaşadıklarını belirtiyor.

Özellikle Macunköy metro istasyonu otoparkında yaşanan teknik aksaklıklar, kullanıcıların mağduriyetine neden olmuş durumda. Bir vatandaş, birkaç ay önce yaptığı otopark girişinde çıkış turnikesinin Ankarakart'ını okumadığını, bu nedenle açık veya arızalı olan yan bariyeri kullanarak çıkış yapmak zorunda kaldığını ifade etti. Ancak sistem, bu çıkışı tanımadığı için kullanıcıyı hâlâ otoparkta görmeye devam etti. Sonraki giriş denemelerinde ise “Önce çıkış yapmalısınız” uyarısıyla karşılaştığını, çıkış turnikesi yine kartını okumadığı için sorunun çözülemediğini aktardı.

Bu süreçte kart bakiyesinin yetersiz olması nedeniyle çıkış izni verilmeyen kullanıcı, sistemin her gün otomatik olarak borç yazdığını ve hiç hizmet almamasına rağmen yüklü bir borçla karşı karşıya kaldığını belirtti. Gece saatlerinde çıkış yapılamamasına rağmen sistemin ceza yazması, kullanıcıyı daha da mağdur etmiş durumda.

YAZILIM SORUNLARI EKSTRA ÜCRETLERE YOL AÇIYOR

Başka bir kullanıcı ise Macunköy otoparkında yaşanan sorunun yeni nesil turnikeler ile eski sistemlerin entegrasyon eksikliğinden kaynaklandığını ifade etti. Yeni turnikeleri kullanan vatandaşların, otopark çıkışında sistemin toplu taşıma kullanımını tanımadığını ve her defasında 17,50 TL ücret tahsil ettiğini belirtti. Sorunun ABB'ye iletilmesine rağmen henüz bir çözüm sunulmadığını ve ücret iadeleri konusunda ilerleme sağlanamadığını da ekledi.

Bir diğer şikayette ise aynı teknik sorunlar yüzünden birden fazla kişinin kartlarının turnikelerde okunmadığı, sistemin hem uyarı vermediği hem de görevli desteğinin yetersiz olduğu vurgulandı.