Ankara Ekspres'in ödüllerle dolu yolculuğu! Yeşilçam'da tarihi değiştiren tren
Yeşilçam'da bir efsane! 1970 yapımı Ankara Ekspresi, dev kadrosuyla 1971 Altın Portakal'ı salladı. Tam 5 ödül alan film, festivalde "En İyi Film" seçilen ilk renkli yapım olarak tarihe geçti ve sinemada bir devri başlattı.
Türk sinemasının en verimli ve rekabetçi olduğu dönemde, 1970 yılında, yapımcı ve yönetmen Muzaffer Arslan iddialı bir projeye imza attı. Sinema salonlarının henüz renkli filmlere alışmaya başladığı, ancak prestijli ödüllerin hala siyah-beyaz dramalara gittiği bir iklimde, "Ankara Ekspresi" raylara çıktı ve sinematik bir devrimin habercisi oldu.
EDEBİYATTAN BEYAZ PERDEYE NEFES KESEN BİR UYARLAMA

Filmin gücü, köklü bir edebi temelden geliyordu. Esat Mahmut Karakurt'un çok okunan aynı adlı romanı, Yeşilçam'ın usta senaristlerinden Bülent Oran tarafından senaryolaştırıldı. Muzaffer Arslan'ın yönetmen koltuğunda oturduğu film, 79 dakikalık süresine rağmen bir savaş ve casusluk hikayesini, dram ve macera unsurlarıyla ustaca harmanlıyordu. Cengiz Tacer'in görüntü yönetmenliği ise filmin renkli dünyasını bir görsel şölene dönüştürdü.
PERDEDEKİ DEVLER VE PERDE ARKASINDAKİ ALTIN SESLER

"Ankara Ekspresi", dönemin en büyük yıldızlarını bir araya getiren bir "rüya kadroya" sahipti. Başrollerde, Alman ajanı Hilda karakterine Filiz Akın hayat verirken, Binbaşı Seyfi Bey rolünde Ediz Hun yer alıyordu. Onlara, Yüzbaşı Maximillian rolünde karizmatik Kadir İnanır ve İrma rolünde Leyla Sayar eşlik ediyordu.
Ancak filmin çarpıcılığı, Yeşilçam'ın vazgeçilmez geleneği olan seslendirme kadrosuyla zirveye ulaştı. Karakterlerin ruhunu yansıtan o sesler, sinema tarihinin en büyük ustalarına aitti:
Filiz Akın'ı Jeyan Mahfi Tözüm
Ediz Hun'u Hayri Esen
Kadir İnanır'ı Esen Günay
Kayhan Yıldızoğlu'nu (Albay Klinger) ise Toron Karacaoğlu seslendirerek, performansları ölümsüzleştirdi.
1971 ALTIN PORTAKAL'DA "ANKARA EKSPRESİ" FIRTINASI

Film, vizyona girmesinin ardından 1971 Antalya Altın Portakal Film Festivali'ne kelimenin tam anlamıyla çıkarma yaptı. O gece, "Ankara Ekspresi" için tarihi bir zafere dönüştü ve film, en prestijli dallarda tam 5 ödülü birden kucakladı:
En İyi 1. Film (Muzaffer Arslan)
En İyi Yönetmen (Muzaffer Arslan)
En İyi Senaryo (Bülent Oran)
En İyi Kadın Oyuncu (Filiz Akın)
En İyi Görüntü Yönetmeni (Cengiz Tacer)
BİR TABUYU YIKAN BAŞARI: EN İYİ "RENKLİ" FİLM

Bu ödül yağmurunun ötesinde, "Ankara Ekspresi"nin "En İyi Film" ödülünü alması, Türk sineması için bir milat oldu. O güne kadar "ciddi" ve "sanatsal" filmlerin genellikle siyah-beyaz olduğu yönündeki yaygın kanının hakim olduğu festivalde, ilk kez renkli bir film en büyük ödülü kazanıyordu.
Bu başarı, renkli filmlerin de en az siyah-beyaz yapımlar kadar derinlikli, sanatsal ve başarılı olabileceğini kanıtladı. "Ankara Ekspresi", sadece bir casusluk hikayesi anlatmakla kalmadı, aynı zamanda Yeşilçam'ın renkli geleceğinin de kapısını ardına kadar açan lokomotif oldu.