Zamlar "fırsatçılık anlayışı"nın bir sonucu mu?
Nisan ayı başında yaşanan 'zirai don'un etkisi sadece tarlayla sınırlı kalmadı. Hal ve marketlerde 'zirai don'dan etkilenmeyen ürünlerde de artış olması, "Zamlar bir fırsatçılık anlayışının sonucu mu?" sorusunu akıllara getirdi.

Nisan ayında ülke genelinde yaşanan ani hava değişimi, tarım sektöründe ciddi zararlara neden olurken, manav tezgahlarındaki ürünlerin de yükselmesine neden oldu. Dondan etkilenmeyen ve depolarda bolca bulunan ürünlerde dahi fiyat artışları yaşanması, üretici ve tüketicilerde “fırsatçılık” şüphesi doğurdu.
Bir süre önce hava sıcaklıklarının mevsim normallerinin üzerinde seyretmesiyle erken çiçek açan meyve ağaçları, nisan başında yaşanan ‘zirai don’ ile büyük zarar gördü. Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yürütülen saha çalışmalarının ardından 36 ilde 16 farklı ürünün ‘zirai don' nedeniyle zarar gördüğü öğrenildi.
Zarar gören ürünlerin fiyatları yüzde 20 ila 30 arasında arttı. Bu durum zincirleme şekilde market raflarına da yansıdı. Şubat ayında halde 20 liraya satılan portakal, şu anda 35 liraya satılmaya başlandı. Marketlerde, kalite açısından zayıf olan portakalın fiyatı da 55-60 liraya yükseldi. Elmanın hal fiyatı 25 liradan 35 liraya yükselirken, market raflarında 70 liralık etiketi ile dikkat çekti. Fındık fiyatları da ‘zirai don’ olayından nasibini aldı. Halde 150 liradan 200 liraya çıkan fındık, marketlerde 500-600 liraya raflara çıktı.
FİYATLAR "FIRSATÇILIK" ŞÜPHESİ DOĞURDU
Dondan etkilenmeyen ve depolarda bolca bulunan ürünlerde dahi fiyat artışları yaşanması, üretici ve tüketicilerde “fırsatçılık” şüphesi doğurdu. Sektör temsilcileri, bu durumun sadece tüketiciyi değil, üreticiyi de olumsuz etkilediğini belirtiyor. Ürün kaybı yaşayan çiftçi, yeterli gelir elde edemezken, yüksek fiyatlar nedeniyle tüketiciye ulaşan ürün miktarı azalıyor. Uzmanlar, asıl fiyat artışlarının yaz aylarında, hasat dönemiyle birlikte ürün arzının daha da düşmesiyle ortaya çıkacağı uyarısında bulunuyor.