Primler arttı, kurallar değişti: 2026’da trafik sigortasında yeni dönem başlıyor
Zorunlu Trafik Sigortası’nda (ZTS) yeni prim tarifesi açıklandı. Sigorta Bilgi Merkezi (SBM), poliçe primlerinde ortalama yüzde 1 oranında artış yapıldığını duyurdu.
Ancak asıl kritik değişiklik, 1 Ocak 2026’da yürürlüğe girecek yeni kural ile hasarsızlık sisteminde yaşanacak.
Yeni düzenleme, yıllardır eleştirilen “yeni araç alındığında basamağın sıfırlanması” uygulamasını sona erdirerek hasarsız sürücünün hakkını koruyan bir sisteme geçiş yapıyor. Riskli sürücülere tanınan otomatik basamak yükseltme avantajı ise kaldırılıyor.
ŞEHİRLER ARASI PRİM MAKASI AÇILDI

SBM’nin verilerine göre zorunlu trafik primleri, hem il bazında hem de hasarsızlık basamaklarına göre ciddi farklılık gösteriyor.
İstanbul’da 4. basamaktaki bir otomobil sahibi 15 bin 60 TL ödemeden trafiğe çıkamıyor.
Zorunlu sigorta yaptırmadan yola çıkanların aracı bağlanabilir, idari ceza uygulanabilir.
Risk grupları arasındaki fiyat farkı çarpıcı:
İstanbul’da 0. basamak riskli sürücünün primi 45 bin 181 TL,
8. basamak en düşük riskli sürücünün primi 7 bin 530 TL.
Aradaki fark yüzde 500’e yaklaşıyor.
ANKARA VE İZMİR’DE DURUM NASIL?
Ankara: Riskli sürücü 43 bin 902 TL – Hasarsız sürücü 7 bin 317 TL
İzmir: Riskli sürücü 42 bin 623 TL – Hasarsız sürücü 7 bin 104 TL
TİCARİ ARAÇ PRİMLERİ ARTTI
Ticari araçlarda primler daha yüksek seyrediyor.
İstanbul’da bir ticari taksinin 0. basamak primi 121 bin 397 TL,
basamak primi ise 20 bin 233 TL.
Ankara ve İzmir’de de benzer bir tablo görülüyor.
Zirve ise yine otobüslerde:
31+ koltuklu otobüslerde İstanbul’da prim 290 bin 969 TL’ye kadar çıkıyor.
En düşük basamakta bile prim 48 bin 495 TL seviyesinde.
2026’DA EZBER BOZAN KURAL: HASARSIZLIK BASAMAĞI ARTIK TAŞINACAK
Mevcut uygulamada, 8. basamaktaki hasarsız sürücü yeni araç aldığında basamak hakkını kaybediyor ve 4. basamaktan başlamak zorunda kalıyordu.
Aynı şekilde, 1. basamaktaki yüksek riskli sürücü de yeni araç aldığında otomatik olarak 4. basamağa çıkarılıyordu.
1 Ocak 2026’dan itibaren bu sistem tamamen değişiyor.
YENİ DÜZENLEME NE GETİRİYOR?
Hasarsız sürücü, yeni araç alsa bile 8. basamak hakkını aynen taşıyacak. Riskli sürücü, yeni araçta “otomatik yükseltme” avantajını kaybedecek ve 1. basamaktan devam edecek.
Mevcut aracını satıp yeni araç alanlarda uygulama olduğu gibi sürecek. Basamak aynen devam edecek.
Yeni kural, hasarsız sürücüyü korurken yüksek riskli sürücüler için “kolay basamak atlama” dönemini bitiriyor.
ERKEN POLİÇE YENİLEYENE YENİ UYGULAMA

Yeni genelge, erken poliçe yenileyen sürücüler için de önemli bir değişikliğe gidiyor.
Şu ana kadar, poliçesini erken yenileyen biri, yeni poliçenin başlangıç tarihine kadar kaza yaparsa basamağı değişmiyordu.
1 Ocak 2026’dan itibaren bu durum değişecek:
Erken yenileme yapıp bu süreçte kaza yapan sürücünün basamağı, bir sonraki dönemde bir kademe düşürülecek.
SONUÇ
Yeni düzenleme ile birlikte:
Hasarsız sürücülerin hakkı korunuyor,
Riskli sürücülere verilen avantaj ortadan kalkıyor,
Prim makası ise iller arasında ve risk grupları arasında büyümeye devam ediyor.
Zorunlu trafik sigortasında 2026 itibarıyla daha adil bir risk sınıflandırmasına geçileceği belirtiliyor.