Menü fiyatları neden bu kadar arttı? Asıl zam sebebi ortaya çıktı

Online yemek platformlarının aldığı yüksek komisyonların, restoranların menü fiyatlarını nasıl yukarı çektiği ilk kez rakamlarla ortaya kondu. Sektör temsilcisi Bingöl, “Asıl zam sebebi biz değiliz.” diyerek uyarıda bulundu.

Menü fiyatları neden bu kadar arttı? Asıl zam sebebi ortaya çıktı

Türkiye genelinde faaliyet gösteren online yemek sipariş platformlarının restoranlardan aldığı komisyon oranlarının son dönemde yükselmesi sektörde kriz yarattı. Komisyon oranlarının bazı anlaşmalarda yüzde 40’lara kadar çıktığı belirtilirken, işletmeler bu maliyet artışını fiyatlara yansıtmak zorunda kalıyor. Restoran temsilcileri, artan komisyonların hem işletmeleri hem de tüketicileri olumsuz etkilediğini ifade ediyor.

“SİPARİŞİN YARISI PLATFORMA GİDİYOR”

Sabah'ın haberine göre Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, komisyon oranlarının işletmelerin kârlılığını ciddi şekilde düşürdüğünü söyledi. Bingöl, bin TL’lik bir siparişte işletmeye kalan gelirin masraflar sonrası yarıdan fazla azaldığını belirterek şu bilgileri paylaştı:

“ Bin TL’lik bir siparişte yüzde 32 komisyon kesiliyor. Komisyonun KDV’siyle birlikte bu tutar daha da artıyor. Reklam veya kampanya vermek zorunda kalındığında işletmenin eline kalan miktar 516 TL’ye kadar düşüyor. Buna kira, enerji, personel gibi işletme giderleri daha dahil değil.”

KÜÇÜK İŞLETMELER DAHA FAZLA ETKİLENİYOR

Bingöl, yüksek komisyon oranlarının özellikle küçük ve orta ölçekli restoranlarda ciddi finansal baskı oluşturduğunu, “Birçok işletme bu koşullar altında ayakta kalmakta zorlanıyor. Sektör için online sipariş platformları artık kaçınılmaz bir kanal fakat mevcut komisyon yapısı sürdürülebilir değil. Bu konuda düzenleme ihtiyacı açık.” sözleriyle belirtti.

TÜRES KENDİ PLATFORMU İÇİN HAZIRLIK YAPIYOR

Komisyon oranlarına yönelik çözüm bulunamaması halinde boykot hazırlığı olduğunu belirten Bingöl, TÜRES’in alternatif bir online sipariş platformu geliştirmek için çalıştığını söyledi. Yeni sistemde komisyon oranlarının yüzde 5-10 seviyesinde olması hedefleniyor.

“FİYAT ARTIŞI KAÇINILMAZ HALE GELİYOR”

Bingöl, yüksek komisyonların menü fiyatlarını doğrudan artırdığını, bunun da tüketicilerin şikâyet ettiği fiyat seviyelerine yansıdığını belirterek, “Komisyon oranları makul seviyeye çekilirse menü fiyatları en az yüzde 10 düşer. Mevcut durum suni bir fiyat artışı yaratıyor. Bu nedenle hem işletmelerin hem tüketicinin lehine bir düzenleme kaçınılmaz.” ifadelerini kaydetti.