Kendi kültürümüz mü ithal kültür mü? Yabancı kültür ürünleri pazarı ele geçiriyor!
Kültürel yaşam, hanehalkının coşkusuyla büyürken sektör yüksek nitelikli istihdamla geleceğe yön veriyor. Ancak dışarıdan gelen kültür ürünleri seline dikkat! İşte TÜİK verileriyle kültür ekonomisi 2024 verileri.
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) 2024 yılına ait kültürel istatistikleri, Türkiye'nin kültür ekonomisinde tarihi bir sıçramaya işaret ediyor. Toplam kültür harcamaları, bir önceki yıla göre yüzde 83,3 gibi devasa bir artışla 408 milyar 339 milyon TL'ye ulaştı. Bu rakam, kültür harcamalarının Gayrisafi Yurt İçi Hasıla (GSYH) içerisindeki payını yüzde 0,9'a taşıdı.
HANEHALKI TÜKETİMİ KÜLTÜRÜN MOTORU OLDU
Kültür harcamalarındaki bu rekor artışın en büyük itici gücü hanehalkları oldu. Hanehalkı kültür harcamaları, yüzde 91,5 artışla 203,8 milyar TL'ye fırlayarak toplam harcamanın yarısından fazlasını oluşturdu. Hanehalkı harcamalarında ilk sırayı yüzde 25,0 pay ile bilgi işleme ekipmanları aldı. Kültürel hizmetler yüzde 24,3 ve kitaplar ise yüzde 18,1 pay ile hanehalkı bütçesinde önemli yer tutmaya devam etti.
DEVLET MİRASA ÖNCELİK VERDİ
Toplam harcamaların yüzde 49,1'ini oluşturan genel devlet kültür harcamaları, yüzde 76,1 artarak 200,3 milyar TL oldu. Kültürel sektörlerde faaliyet gösteren girişimlerin ekonomiye katkısı da hızla yükseldi. Faktör maliyetiyle katma değer, yüzde 73,9 artışla 188,5 milyar TL'ye ulaştı. Katma değerin en çok üretildiği alanlar: Kayıtlı medyanın basılması ve çoğaltılması (yüzde 20,7), sinema/TV programları yapımcılığı (yüzde 13,1) ve mimarlık faaliyetleri (yüzde 11,6) oldu.
DIŞ TİCARETTE 'İTHALAT ŞOKU'
Kültürel ürünlerin dış ticaret verilerinde ciddi bir dengesizlik dikkat çekiyor. Kültürel mal ihracatı yüzde 8,1 artarak 9,8 milyar dolara ulaşırken; kültürel mal ithalatı bir yılda yüzde 166 gibi rekor bir oranla artarak 7,3 milyar dolara fırladı.