Robotlar, kodlama ve Tesla’nın sihri: Sincan’da Bilim Festivali başladı
Sincan’da başlayan Bilim Şenliği, öğrencileri hem eğlendiriyor hem de geleceğe hazırlıyor. 4 Ekim’e kadar sürecek şenlikte, robotlar programlanıyor, algoritmalar çözülüyor, bilim eğlenceli hale geliyor.
Sincan Belediyesi’nin ev sahipliğinde Fatih Fuar ve Kongre Merkezi’nde başlayan Bilim Şenliği, 4 Ekim’e kadar sürecek. Kodlamadan öğretici atölyelere, bilim yarışmalarından robot şovlarına kadar pek çok etkinlik, öğrencileri bilim ve teknolojiyle buluşturuyor. Etkinlik kapsamında proje liderleri, öğretmenler ve öğrenciler hazırladıkları çalışmaları Yeni Ankara’ya anlattı.
DAMLALARDAN MELODİLER PROJESİ

Sincan Bilim Merkezi proje lideri Dilara Altuntaş, geliştirdikleri projeyi şöyle anlattı:
“Basit elektrik devresiyle iletken ve yalıtkan kavramlarını açıklamayı, devreyi tamamlamayı öğretmeyi ve temel kodlamayı gösterebilmeyi amaçladık.”
Altuntaş, “Damlalardan Melodiler ve Melodi Telleri” adını verdikleri çalışmada devre kurulduktan sonra alüminyum folyodan yapılan halka suyun içerisine getirildiğinde, elektrikle ses elde edilebildiğini belirtti.
ROBOTİK DOSTLAR: BASİT GÖREVLER, BÜYÜK İŞLER

Teknoloji atölyesi öğretmeni İdris Kolcu, öğrencilerle yürüttükleri robot çalışmalarını anlattı. Kolcu, “Robotları öğrencilerimizle birlikte programlıyoruz, birden fazla programlama dilini öğreniyoruz. Sadece bu robot setleri değil, diğer robot setlerinin de öğretilmesini istiyoruz” dedi. Şu an kullanılan robotların CP diliyle programlandığını, alandaki diğer robotların ise Python gibi farklı dillerle programlandığını ifade eden Kolcu, öğrencilerin blok tabanlı sürükle-bırak yöntemiyle hazırlanan kodlarla da çalıştığını dile getirdi.
BİLİM VE SANAT MERKEZİ’NDEN KATKI

Sincan Şehit Abdullah Büyüksoy Bilim ve Sanat Merkezi’nden Hüseyin Sıhhat, öğrencilere yazılım, robotik kodlama ve yapay zekâ konularını anlattıklarını, teknolojik projelerin yanı sıra matematik ve Türkçe gibi alanlarda da algoritma mantığının temel olduğunu vurguladı. “Algoritma, bir problemi hatasız adımlarla çözebilme becerisidir” diyen Sıhhat, TÜBİTAK 4007 Bilim Şenliği’nin öğrencilerin bilime ilgisini artırmak için düzenlendiğini söyledi. Ayrıca farklı okullardan öğretmenlerle iş birliği yaptıklarını, Bilim ve Sanat Merkezlerine özel yetenekli öğrencilerin seçilerek eğitim aldığını da aktardı.
ROBOTİK SÜPÜRGE TASARIMI

Endüstri mühendisi Mevlüt Evci, çocuklarla yaptıkları çalışmada robotik süpürge tasarladıklarını söyledi. 10-14 yaş grubuna yönelik bu etkinliğin çocukların robotik çağa uyum sağlamaları için önemli olduğunu belirten Evci, “Amacım onlara soru sorarak etkinliğe dahil olmalarını sağlamak ve birebir iletişim kurmak” dedi. Evci, robotun parçalarını tanıttıktan sonra hep birlikte uygulamaya geçtiklerini ifade etti.
EĞLENCELİ ALGORİTMALAR: MBOT ROBOTLARI

Bilgisayar mühendisliği mezunu Esra Turna, tanıttıkları Mbot robotlarını “çocuklara ve yeni başlayanlara robotik öğrenmeyi kolaylaştıran bir araç” olarak nitelendirdi. Kurulumunun basit olduğunu ve birkaç dakika içinde tamamlanabildiğini söyleyen Turna, üzerinde çizgi izleme, engel algılama ve ışık sensörleri bulunduğunu belirterek, “Bu sayede en basit engelleri seçebilir, çizgi takip edebilir, ışığa yönelebilir. Kısacası eğlenceli algoritma kodlamayı öğreten küçük bir öğretmendir” dedi.
GÜÇLÜ DALGALAR VE TESLA’NIN SİHRİ
Yazılımcı ve adli bilişim uzmanı Muhammed Köroğlu, görev aldığı atölyede Tesla bobinini ve plazma küresini tanıttıklarını aktardı. Köroğlu, “Şenlikteki görevim güçlü dalgalar ve Tesla’nın sihri konusu altında bu icadın günümüze yansımasını anlatmak” dedi.
Matematik bölümü öğrencisi Gökay Türkkan ise hem merakı hem de tecrübe kazanmak amacıyla etkinliğe katıldığını söyledi. Atölyede rehber olarak görev yaptığını belirten Türkkan, Tesla bobininin elektromanyetik dalgalarla elektriği ilettiğini ve bunun Wi-Fi, televizyon gibi günlük hayatta kullanılan teknolojilerde yer aldığını anlattı.
İNGİLİZCE VE YAPAY ZEKÂ BİRLEŞTİ
Sincan Anadolu İmam Hatip Lisesi İngilizce öğretmeni Ceyda Uçak, yürüttükleri “Siber Dünyamda Ben” projesini anlattı. İngilizce konuşmada çekingenlik yaşayan öğrenciler için yapay zekâ araçlarıyla karakterler tasarladıklarını belirten Uçak, “Öğrencilerimizin sesiyle canlanan karakterler bir nevi dublaj projesi gibi düşünülebilir ama İngilizce ile bilişim bilgisini birleştiriyoruz” dedi.
ŞENLİK RENKLİ ETKİNLİKLERLE DEVAM EDİYOR
Bilim Şenliği kapsamında robot ve kodlama atölyelerinin yanı sıra kukla gösterileri de sahnelendi. Çevre okullardan katılım sağlayan öğrenciler, 4 Ekim’e kadar sürecek etkinliklerde bilim ve teknolojiyi eğlenerek öğrenmeye devam edecek.