Klinik Psikolog Feyza Çaksen çocukları meraklı olan ailelere seslendi: “Çocuklarınızı ciddiyetle dinlemeniz gerekiyor”

Klinik Psikolog Feyza Çaksen merak duygusunun öğrenmenin ve keşfin gücü olduğunu belirterek, “Merak eden çocuk öğrenmeye açık çocuktur. Ailelerin görevi ise çocuğun kıymetli kapasitesini baskılamadan, eleştirmeden, aşırı kontrole kaçmadan çocuğunu doğruya yönlendirmektir” dedi.

Klinik Psikolog Feyza Çaksen çocukları meraklı olan ailelere seslendi: “Çocuklarınızı ciddiyetle dinlemeniz gerekiyor”

Çocukları meraklı olan ailelere tavsiyelerde bulunan Klinik Psikolog Feyza Çaksen Yeni Ankara'ya şunları anlattı:

“MERAK ÇOCUĞUN BEYİN GELİŞİM İÇİN MUHTEŞEM BİR FIRSAT”

Merak gelişimsel olarak öğrenmenin ve keşfin bir gücüdür. Merak eden çocuk öğrenmeye açık çocuktur. Ailelerin görevi ise çocuğun kıymetli kapasitesini baskılamadan, eleştirmeden, aşırı kontrole kaçmadan çocuğunu doğruya yönlendirmektir. Özellikle bebeklik ve erken çocukluk döneminde gözlemlediğimiz yoğun merak çocuğun beyin gelişimi için muhteşem bir fırsat. Çünkü dünyaya yeni gelmiş, çevre hakkında, etraf hakkında hiçbir bilgisi yok, öğrenmek için de genelde deneme ve yanılma yolunu kullanırlar. Mesela keşif dönemi dediğimiz bir dönem var çocuklarda. Her şeyi eline alır, bakar, ısırır, algılamaya çalışır. Bun davranışların temelinde yatan aslında merak duygusudur. Beyin gelişimini etkileyen en önemli duygulardan bir tanesi.

“ÇOCUKLARINIZI CİDDİYETLE DİNLEMENİZ GEREKİYOR”

Bu süreç çocuk için çok keyiflidir. Bunu bütün çevreye yaydığınızda aslında çocuk için yeni bir dünya keşfetmek gibi bir anlama geliyor, ama aileler için bu durum çok da keyifli ilerlemeyebiliyor. Mesela çocuğun bu keşif davranışları evin fazla dağılmasına sebep olabiliyor. Çocuk sürekli soru sorduğunda ters ve agresif tepkiler verilebiliyor. Burada da aileleri önerim, çocuklarınızı ciddiyetle dinlememiz gerekiyor ve yaşına uygun basit ve doğru cevaplar vermemiz gerekiyor. Çocuğa sınırlı ama güvenli bir keşif ortamı oluşturmamız gerekiyor. Çocuğun kendi başına bir şeyleri deneyimleme fırsatının olması lazım. Çocuk bir şeyler için çabaladığında kendinin yapmasına izin verin. Örneğin çocuğun koltuktan düşmemesi için arkasında bekleyebilirsiniz ama çocuğun oraya çıkmasına da izin verebilirsiniz, bu bir güvenli alan. Tehlikeli alanlarda ve durumlarda da çocuğa sınır koyabilirsiniz. Buradaki sınır yalnızca keşif olarak değil, çocuğun yaşı uygunsa sonrasında dağıttığını toplaması gerektiği anlamında da sınır koyulabilir.

“ÇOCUKLARIN HATA YAPMASINA İZİN VERİLMELİ”

Çocukların hata yapmasına izin verilmeli. Benim gözlemlediğim kadarıyla şu anki dönemde çocuklara aslında çok alan açılamayabiliyor. Ebevynlerin sürekli ön ayak olması çocukların hata yapmasına izin vermiyor. Meraklı çocuklar bazen eşyaları bozabilir, fazla soru sorabilir. Bunlar öğrenme davranışıdır. Bunu bu şekilde yorumlarsak çocuğa karşı daha anlayışlı ve ilgili davranmış oluruz. Çocuğun ilgisini gözlemlemek çok kıymetli. Çocuğun ilgi alanına yönelik aktiviteleri artırmak çocuğun gelişimi için önemli olacaktır. Burada da aşırı müdahaleden ve eleştiriden kaçmalarını öneririm ailelere. Çünkü çocuğun kendine saygısı ve içsel motivasyonu biraz düşebilir, zayıflayabilir.