Atanamayan öğretmenler Ankara'da toplandı: "Atanırsam söz, üç çocuk sahibi olacağız"

24 Kasım Öğretmenler Günü'ne sayılı günler kala, atama bekleyen binlerce öğretmen adayı mağduriyetlerini Ankara Ulus Meydanı'na taşıdı.

Atanamayan öğretmenler Ankara'da toplandı: "Atanırsam söz, üç çocuk sahibi olacağız"

2024 KPSS’de yüksek puan almasına rağmen atanamayan binlerce öğretmen, Türkiye’nin dört bir yanından gelerek Ankara Ulus Meydanı’nda buluştu. Türk Eğitim-Sen’in de destek verdiği geniş katılımlı eylemde öğretmenler, 24 Kasım Öğretmenler Günü yaklaşırken ek atama taleplerini dile getirdi.

Ellerinde “Ek atama isteği hiç bu kadar haklı olmamıştı”, "Türkiye yüzyılı ve aile yılına özel ek atama talep ediyoruz", "Atanırsam söz, üç çocuk sahibi olacağız" ve "Siz aslında atandınız" şeklindeki yazılı pankartlar taşıyan öğretmenler, uzun süredir çözülemeyen atama sorununa dikkat çekti.

“23 YILIN EN AZ ATAMASI”

Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, eğitimdeki atama sorununa dikkat çekerek “On binlerce öğretmen adayı yüksek puanlar aldı ancak buna rağmen ataması yapılmadı. Bizler başarısız değiliz; sadece ataması yapılmamış öğretmenleriz. 23 yıllık AK Parti iktidarı, eğitim alanında en az atama yapılan yıllarından biri olarak hafızalarda yerini aldı. Bazı branşlarda neredeyse hiç atama yapılmadı. Örneğin; biyoloji branşında 23, edebiyatta 29, tarihte 28, coğrafyada 32, felsefede 41 kişi atandı. Yani bir öğretmen adayı ilk 30’a, hatta ilk 40, 50 ya da 100’e girse bile atama şansı bulamadı. Bunu asla kabul etmiyorum. Bu gençlerimiz bunu asla hak etmiyor. Emek veren bu gençlere hak ettikleri kadroların verilmemesi büyük bir haksızlıktır.” dedi.

“15 BİN KONTENJAN YETMEZ”

Ülke genelinde öğretmen açığının ciddi boyutlara ulaştığını belirten Geylan, “Sadece 24 ilde bile ücretli öğretmen sayısı 22 bin 552’ye ulaşmış durumda. Ülke genelinde ise bu sayı 86 bin 142’ye çıkıyor. Bu tablo, eğitimde ciddi bir öğretmen açığı olduğunu açıkça gösteriyor. En azından ücretli öğretmen çalıştırılmasına gerek kalmayacak şekilde kadrolu öğretmen atamalarının yapılması gerekiyor. Ancak açıklanan 15 bin kişilik kontenjan, bırakın öğretmen ihtiyacını karşılamayı, bu yıl emekli olacak öğretmenlerin yerini dahi doldurmaktan uzaktır. Dolayısıyla 15 bin atama sayısını asla yeterli görmüyoruz. Daha adil, dengeli ve ihtiyaca uygun bir öğretmen ataması yapılması gerektiğini bir kez daha vurguluyoruz.” şeklinde konuştu.

“EĞİTİMDE TASARRUF OLMAZ”

Geylan, eğitimde tasarruf olmayacağına vurgu yaparak, şunları kaydetti:

“Ülkemiz zor zamanlardan geçmiş olabilir, ekonomik sıkıntılar yaşıyor olabiliriz. Elbette 86 milyon vatandaş olarak gerektiğinde hepimiz fedakârlık yaparız. Ancak unutulmamalıdır ki eğitimde tasarruf, hastalığa benzer; ihmali yıllara, hatta nesillere yayılan büyük kayıplara yol açar. Eğitim dışındaki alanlarda yapılan tasarrufların ortaya çıkaracağı eksiklikler telafi edilebilir, fakat eğitimde yapılacak tasarrufun bedeli çok ağır olur. Çünkü bu alandaki hataların telafisi yoktur. Eğitimin asli unsuru öğretmendir. Eğitimi ayakta tutacak, geleceğe taşıyacak olan da yine öğretmenlerdir. Bu nedenle öğretmen atamaları bir tercih değil, bir zorunluluktur. 2026 yılı yönetim bütçesi şu anda Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülüyor. Hükümet yetkililerinin açıklamalarına göre yine en yüksek pay, tırnak içinde söylüyorum, ‘eğitime’ ayrılıyor. Bütçenin yüzde 15,3’ü, yani 1 trilyon 944 milyar TL’si 2026 yılı için eğitime tahsis ediliyor. Peki, öğretmen açığını gideremiyorsak biz bu bütçeyi yeterli sayabilir miyiz? Bugün 500 bini aşan sayıda genç meslektaşımız, yani atanamayan öğretmenimiz var. Eğitim fakültelerinden her yıl ortalama 45 bin mezun veriliyor. Bu 500 bin kişilik birikmiş atama talebini mevcut atama politikalarıyla eritmek mümkün değildir.”

“ÖĞRETMEN ATAMALARI PLANSIZ YAPILAMAZ”

Öğretmen atamalarındaki plansız uygulamalara tepki gösteren Geylan, “Zaman zaman bazı çevrelerden, ‘Her eğitim fakültesi mezununu atamak zorunda mıyız?’ şeklinde talihsiz açıklamalar duyuyoruz. Oysa eğitim fakültesi mezunu her birey öğretmenlik mesleğine hazırlanmıştır. Eğitim fakültesi diploması başka bir meslek için değil, yalnızca öğretmenlik için geçerlidir. Öğretmen atamalarının yalnızca plansız ve rastgele yapılması kabul edilemez. Kontenjanlar belirlenirken uzun vadeli bir planlama yapılmalı, geleceğe yönelik ihtiyaçlar göz önünde bulundurulmalıdır. Bu ülkenin nüfus artış oranı bellidir ve buna göre öğretmen ihtiyacı öngörülmelidir. Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK, branş bazında önümüzdeki 10, hatta 20 yıl içinde kaç öğretmene ihtiyaç duyulacağını hesaplayarak kontenjanları belirlemelidir.” diye aktardı.

Geylan, yaklaşan 24 Kasım Öğretmenler Günü öncesinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a çağrıda bulunarak öğretmenler için müjdeli bir haberin bir an önce verilmesini talep etti.

“EĞİTİMDE ADALET İÇİN EK ATAMA ŞART”

Biyoloji öğretmeni Esra Akgül ise şunları söyledi:

“KPSS’ye dikkatle çalıştık, rehberler koyduk ve başardık. Ancak bugün öğretmen açığı çığ gibi büyümüştür. Yaklaşık 100 bine yakın ücretli öğretmenin görev yaptığı bir dönemde, bu durum hem eğitimde fırsat eşitliğini hem de adalet duygusunu zedeleyen bir tablo oluşturmaktadır. Alanında ciddi başarılar göstermiş, emeklerinin karşılığını sonuna kadar hak eden binlerce öğretmen arkadaşımın sesi olarak konuşuyorum. 2024 KPSS’ye giren öğretmenler olarak Sayın Cumhurbaşkanımızın her yıl ‘tek seferde 40 bin atama’ sözüne güveniyoruz. Adaletli ve dengeli bir ek atama talep ediyoruz. Alanında ciddi başarılar göstermiş, emeklerinin karşılığını sonuna kadar hak eden binlerce öğretmen arkadaşımın sesi olarak konuşuyorum. Çünkü bizler biliyoruz ki bir ülkenin geleceğini şekillendiren en güçlü unsur öğretmenlerdir. Bizler, bu ülkenin evlatlarına ışık olmak, onlara umut vermek istiyoruz.”