TÜİK açıkladı! İnternet kullanımı yüzde 90’ı aştı, E-Devlet ve E-Ticaret yaygınlaşıyor
Türkiye’de internet kullanım oranı ilk kez yüzde 90’ı aştı. E-devlet hizmetlerinden alışveriş alışkanlıklarına, sosyal medyadan çevrimiçi eğitime kadar dijitalleşmenin son tablosu TÜİK verileriyle ortaya çıktı. Detaylar haberimizde...
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) 2025 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçlarını açıkladı. Verilere göre Türkiye’de internet kullanımı her geçen yıl artmaya devam ediyor.
İNTERNET KULLANIMINDA REKOR ORAN
Araştırmaya göre, 16-74 yaş grubundaki bireylerin yüzde 90,9’u internet kullanıyor. Bu oran geçtiğimiz yıl yüzde 88,8 seviyesindeydi. Cinsiyet bazında bakıldığında, erkeklerin yüzde 93,6’sı, kadınların ise yüzde 88,2’si internetten yararlanıyor.
E-DEVLET GENÇLERDE ZİRVEDE
Son 12 ayda e-devlet hizmetlerini kullanan bireylerin oranı yüzde 76,1 oldu. Bu oran erkeklerde yüzde 82,8’e çıkarken, kadınlarda yüzde 69,5’te kaldı. En yüksek kullanım yüzde 92,8 ile 25-34 yaş grubunda görülürken, en düşük kullanım oranı yüzde 29,6 ile 65-74 yaş grubunda kaydedildi.
Vatandaşların e-devlet hizmetlerini en çok kullanma sebebi ise yüzde 68,5 ile kişisel bilgilere erişim oldu. Bunu randevu ve rezervasyon işlemleri (yüzde 53,6) ile kamu kurumlarının web sitelerinden bilgi edinme (yüzde 46,4) takip etti.
E-TİCARET YÜKSELİŞTE
İnternet üzerinden mal veya hizmet satın alan bireylerin oranı yüzde 55,7’ye ulaştı. Geçen yıl bu oran yüzde 51,7 idi. Erkeklerin yüzde 59,1’i, kadınların ise yüzde 52,3’ü e-ticaretten yararlanıyor.
Ancak alışveriş yapanların yüzde 29’u sorun yaşadığını belirtti. En sık karşılaşılan sorunlar arasında yüzde 12,7 ile yavaş teslimat ve yüzde 11,8 ile yanlış ya da hasarlı ürün yer aldı.
EĞİTİM VE ÖĞRENMEDE DİJİTALLEŞME ARTIYOR
TÜİK verilerine göre, internetin öğrenme faaliyetlerinde kullanımının da arttığını ortaya koydu. Son 3 ay içinde eğitim veya mesleki amaçlarla internet üzerinden öğrenme faaliyeti gerçekleştirenlerin oranı yüzde 17,7 oldu. Kadınlarda bu oran yüzde 18 ile erkeklere kıyasla biraz daha yüksek çıktı.
WHATSAPP ZİRVEDE, INSTAGRAM ÜÇÜNCÜ SIRADA
Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya ve mesajlaşma uygulamaları arasında yüzde 88,6 ile WhatsApp ilk sırada yer aldı. Onu yüzde 72,9 ile YouTube ve yüzde 68,1 ile Instagram izledi. Erkekler en çok yüzde 91,3 ile WhatsApp, yüzde 75,7 ile YouTube ve yüzde 68,7 ile Instagram’ı tercih ederken; kadınlar da benzer şekilde WhatsApp yüzde 85,9, YouTube yüzde 70,1 ve Instagram yüzde 67,4 oranında kullandı.
ELEKTRONİK KİMLİK KULLANIMI SINIRLI KALDI
Çevrimiçi hizmetlere erişimde elektronik kimlik kullanım oranı henüz düşük seviyelerde. İnternet kullanıcılarının sadece yüzde 15,6’sı elektronik kimlikten yararlandığını belirtti. Erkeklerde bu oran yüzde 18 iken, kadınlarda yüzde 13,3 olarak kaydedildi.