Hurda araç teşviki yeniden gündemde: ÖTV’siz sıfır araç umudu için kritik tarih 2028 mi?
2000 model ve öncesi araç sahipleri, uzun süredir bekledikleri hurda araç teşviki ve ÖTV indirimi haberine kilitlenmiş durumda. Sektör temsilcileri, ekonomik koşullar ve çevresel faktörlerin baskısıyla bu düzenlemenin kaçınılmaz hale geldiğini savunurken, uzmanlar temkinli bir tablo çiziyor.
Türkiye’de trafiğe kayıtlı her dört araçtan biri artık hurda yaşına girdi. Uzmanlara göre bu durum hem çevresel hem de güvenlik açısından ciddi riskler doğuruyor. Eski araçların neden olduğu yüksek karbon salımı, hava kirliliğini artırırken; güvenlik donanımlarının yetersizliği kazalarda ölüm oranlarını yükseltiyor.
TÜRKİYE’NİN ARAÇ PARKI YAŞLANDI
Olası hurda teşvikiyle birlikte, 2000 model ve öncesi araç sahiplerinin araçlarını hurdaya çıkararak ÖTV ödemeden sıfır kilometre otomobil alabilmeleri gündeme gelebilir. Ancak bu beklenti henüz Meclis’e sunulmuş somut bir düzenlemeye dönüşmüş değil.
“TEŞVİK ARTIK ZORUNLULUK HALİNE GELDİ”
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Başkanı Hayrettin Ertemel, konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede, devletin şu aşamada mali gerekçelerle temkinli davrandığını söyledi: “Bugünkü ekonomik koşullarda Maliye Bakanlığı bu öneriye sıcak bakmıyor. Ancak araç parkının yenilenmesi artık bir lüks değil, zorunluluk. Trafikteki eski araçlar hem çevreye zarar veriyor hem de can güvenliğini tehdit ediyor.”
KISA VADEDE GERÇEKLEŞMESİ MÜMKÜN MÜ?
Otomotiv Uzmanı Erol Şahin ise, vergi gelirleri ve ithalat dengesi nedeniyle kısa vadede böyle bir adımın atılmasının güç olduğunu belirtti: “Devletin 800 milyar liralık ÖTV hedefi var. Aynı zamanda dış ticaret açığını azaltmak için ithalatı sınırlıyor. Bu şartlarda araç ithalatını artıracak bir teşvik düzenlemesine onay verilmesi şu an mümkün görünmüyor.” Şahin, teşvik söylentilerinin bile piyasayı hareketlendirdiğine dikkat çekerek, “Erken açıklama fırsatçılığı tetikler. Hurda araçlar toplanır, fiyatlar yapay şekilde yükselir, vatandaş zararlı çıkar.” uyarısında bulundu.
TEŞVİK 2028 ÖNCESİNE YETİŞİR Mİ?
Sektör kaynaklarına göre, olası hurda teşvikinin 2028 Mayıs öncesinde yürürlüğe girmesi düşük bir ihtimal. Uzun vadeli planlamalar ve bütçe dengeleri gözetilerek düzenlemenin ilerleyen yıllarda gündeme alınabileceği ifade ediliyor.
TEŞVİKTEN YARARLANMASI BEKLENEN MODELLER
Yeni düzenlemenin yalnızca yerli üretim araçları kapsaması bekleniyor. Bu kapsamda listede adı geçen bazı modeller şöyle:
Togg T10X
Toyota CH-R
Hyundai Bayon
Hyundai i20
Hyundai i10
Ford Tourneo Custom
Ford E-Transit / Transit
Fiat Fiorino
Fiat Egea / Egea Cross
Volkswagen Transporter