Vakıf üniversiteleri ve Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümleri boş kaldı
ÖSYM’nin 2025 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) yerleştirme sonuçları, yükseköğretim programlarının talep görmediğini ve kontenjan boşluklarının ciddi boyutta olduğunu ortaya koydu.
Tercih yapılabilecek 21 bin 602 programdan 779’una bir öğrenci bile yerleşmedi. Bu programlar için ayrılan 5 bin 148 kontenjan boş kaldı. Boş kalan bölümlerin 306’sı devlet, 228’i vakıf ve 245’i ise KKTC ve yurtdışındaki üniversitelere ait.
Devlet ve vakıf üniversitelerinin lisans programlarında 30 bin 153, ön lisans programlarında 17 bin 324 kontenjan boş kaldı. KKTC ve yurtdışındaki üniversitelerde ise lisans programlarında 5 bin 200, ön lisans programlarında 861 kontenjan dolmadı.
Özellikle öğretmenlik programlarında ciddi boşluklar dikkat çekti. Türkiye genelinde 25 devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği bölümleri hiç tercih edilmedi. Ayrıca 5 üniversitede fizik, kimya ve biyoloji öğretmenliği programlarına da öğrenci yerleşmedi. Fen bilgisi öğretliği bölümlerinin hiç tercih edilmediği üniversiteler arasında Ağrı İbrahim Çeçen, Aksaray, Alanya Alaaddin Keykubat, Amasya, Bayburt, Bartın, Düzce, Erzincan Binali Yıldırım, Giresun, Hakkari, Kafkas, Karamanoğlu Mehmetbey, Kırşehir, Kütahya Dumlupınar, Manisa Celal Bayar, Niğde Ömer Halisdemir, Ordu, Recep Tayyip Erdoğan, Siirt, Sinop, Sivas Cumhuriyet, Tokat Gaziosmanpaşa, Trabzon, Uşak ve Yozgat Bozok Üniversiteleri yer aldı.
Öte yandan bazı üniversitelerde yalnızca birer öğrenci fen bilgisi öğretliği bölümlerine yerleşti. Bu üniversiteler arasında Süleyman Demirel, Adıyaman, Afyon Kocatepe, Atatürk, Burdur Mehmet Akif Ersoy, Hatay Mustafa Kemal ve Kırıkkale Üniversiteleri bulunuyor.
Aynı bölümdeki puan farkları da uçurum boyutunda. Örneğin tıp fakültesinde en yüksek puan 562 (Koç Üniversitesi) iken, en düşük puan 445,7 oldu. Psikolojide Koç Üniversitesi’ne 543 puanla giren öğrenci ile Bahçeşehir Kıbrıs Üniversitesi’ne 144 puanla giren öğrenci arasında 399 puan fark oluştu. Fizik bölümünde ise Koç Üniversitesi’ne 571 puanla giren öğrenci ile 220 puanla giren öğrenci arasında 351 puanlık fark kaydedildi.
Bu veriler, yükseköğretimde programların taleple örtüşmediğini ve bazı alanlarda ciddi dengesizlikler olduğunu ortaya koyuyor.