Son zamanların en çok konuşulan kurumu ASKİ’nin 2024 mali raporunda dikkat çeken bulgular: Taşınmaz kayıtları, arsa satışları, kıdem tazminatı...

Sayıştay, Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresinin (ASKİ) 2024 yılına ilişkin mali denetim raporunu yayımladı. Raporda, kamulaştırma işlemlerinin yanlış muhasebeleştirildiği, arsa satış farklarının gelir–gider hesaplarına yansıtılmadığı ve kıdem tazminatı karşılıklarının eksik ayrıldığı tespit edildi.

Ayrıca su tarifesinin belirlenmesinde maliyet hesabına dahil edilmemesi gereken kalemlerin eklendiği, endüstriyel atıksu denetimlerinde de eksiklikler bulunduğu belirtildi.

Sayıştay’ın 2024 yılı düzenlilik denetim raporuna göre Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresi (ASKİ), kamulaştırma yoluyla elde ettiği taşınmazları “yapılmakta olan yatırımlar” hesabına kaydetti.
Raporda bu uygulamanın muhasebe yönetmeliğine aykırı olduğu ve mali tablolarda doğru bilgi sunulmasını engellediği belirtildi.

ASKİ’nin 2024 yılı içinde 83 milyon 289 bin TL tutarında taşınmaz kamulaştırması yaptığı, ancak bu varlıkların “arsa ve araziler” hesabında gösterilmesi gerekirken yatırım hesabına işlendiği ifade edildi.

ARSA SATIŞLARI GELİR-GİDER HESAPLARINA EKSİK YANSITILDI

Raporda, kurumun arsa satışlarında da hatalı muhasebe uygulamaları yaptığı tespit edildi.
ASKİ’nin, 2024 yılı içinde gerçekleştirdiği 7 arsa satışında taşınmazların kayıtlı değerleri dikkate alınmadan yalnızca satış bedellerinin işlendiği, bu nedenle gelir ve gider hesaplarının doğru yansıtılmadığı vurgulandı.

KIDEM TAZMİNATI KARŞILIĞI EKSİK AYRILDI

Sayıştay denetçileri, BELKA ve ANFA aracılığıyla hizmet alımı yoluyla çalışan işçiler için kıdem tazminatı karşılığı ayrılmadığını belirledi.

Raporda, ASKİ’nin bu kapsamda yaklaşık 255 milyon TL ödeme yaptığı ancak yıl sonu bilançosunda kıdem tazminatı karşılığının yetersiz kaldığı kaydedildi. Bu durumun mali tabloların gerçeği yansıtmadığına dikkat çekildi.

SU TARİFESİNE HATALI GİDER KALEMLERİ EKLENDİ

Sayıştay raporunda dikkat çeken bir diğer bulgu, ASKİ’nin su maliyeti hesabına yağmur suyu uzaklaştırma giderlerini dahil etmesi oldu.

2560 sayılı yasa gereği bu tür giderlerin belediyelerden tahsil edilmesi gerektiği, su tarifesine yansıtılamayacağı belirtildi. Raporda, bu uygulamanın su fiyatlandırmasında mevzuata aykırılık oluşturduğu ifade edildi.

ABONE SÖZLEŞMESİ OLMADAN SU KULLANIMI

Raporda yer alan “Bulgu 5” başlıklı bölümde, ASKİ’nin bazı mesken ve iş yerlerine abonelik sözleşmesi olmadan su hizmeti verdiği tespit edildi.

Sayıştay, 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile ASKİ Tarifeler ve Abone Hizmetleri Yönetmeliği’nin 33. maddesi uyarınca, su kullanılan yerde mutlaka abonelik sözleşmesi yapılması gerektiğini hatırlattı.

Buna rağmen fiilen su tüketimi bulunan bazı adreslerde abonelik sözleşmesinin bulunmadığı, bu durumun mevzuata aykırı olduğu ifade edildi.

Yönetmelik gereği, tahliye edilip sözleşmesi feshedilen bir yerde yeni abone sözleşmesi yapılmaksızın su kullanılması halinde mevcut aboneliğin suyu kesilerek 29’uncu madde hükümlerinin uygulanması gerekiyor. Ancak Sayıştay denetimi, ASKİ’nin bu hükmü bazı durumlarda uygulamadığını ortaya koydu.

ATIKSU DENETİMLERİNDE EKSİKLİK

Denetim sonuçlarına göre, endüstriyel atıksu üreten işletmelere verilen bağlantı kalite kontrol ruhsatlarının denetimlerinde de aksamalar yaşandı. 2024 yılı itibarıyla 48 işletmenin periyodik kontrolünün zamanında yapılmadığı, bazı tesislerde ise atıksu deşarj yönetmeliği kapsamındaki tespitlerin hiç yapılmadığı kaydedildi.

Detaylı faaliyet raporuna buradan ulaşabilirsiniz.

SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber