Ankara Sanayi Odası'ndan önemli rapor: Mesleki eğitim için kritik rapor!

Ankara Sanayi Odası (ASO), Türkiye’nin sanayisini geliştirmek ve ekonomik kalkınmaya katkıda bulunmak amacıyla hazırladığı kapsamlı raporlara bir yenisini daha ekledi.

“İş Gücü Piyasasına Mesleki ve Teknik Eğitimin Entegrasyonu: Uyum ve Gelecek Öngörüleri Çalışma Raporu”, Türkiye’nin mesleki eğitim sistemindeki eksikliklere dikkat çekerek, küresel standartlara ulaşma yolunda öneriler sunuyor.

KÜRESEL DEĞİŞİMLER VE TÜRKİYE’NİN UYUMU

Raporda, dijitalleşme ve yeşil dönüşüm süreçlerinin iş gücü piyasasını yeniden şekillendirdiği vurgulanarak, Türkiye’nin bu değişimlere uyum sağlayabilmesi için mesleki eğitim sisteminde kapsamlı reformlara ihtiyaç duyduğu belirtildi. Büyük veri, yapay zeka ve yenilenebilir enerji gibi alanlarda ortaya çıkan yeni mesleklerin mesleki ve teknik eğitimin dönüşümünü zorunlu kıldığı ifade edildi.

ASO Başkanı Seyit Ardıç, bu dönüşümün önemine dikkat çekerek, “Teknolojik donanımı yüksek bir mesleki eğitim ekosistemi, Türkiye’nin hem sanayideki beceri ihtiyaçlarını karşılayacak hem de genç işsizliği azaltacaktır” dedi.

GENÇ İŞSİZLİĞİ VE EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ UYUM SORUNU

Türkiye’de genç işsizlik oranının OECD ülkeleri arasında en yüksek seviyelerden biri olduğu belirtilen raporda, işverenlerin beceri eksikliği nedeniyle çalışan bulmakta zorlandığına dikkat çekildi. Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin müfredat yetersizlikleri nedeniyle mezunlarının iş piyasasında yetersiz görüldüğü ve bu durumun istihdam oranlarını olumsuz etkilediği vurgulandı.

Raporda, Milli Eğitim Bakanlığı ve İŞKUR gibi kurumlar arasında sıkı bir iş birliğinin mezun-işveren eşleşmesini kolaylaştırabileceği ve işsizliği azaltmada etkili olabileceği önerildi.

MESLEKİ EĞİTİMİN KALİTESİ VE ALGISININ YÜKSELTİLMESİ

Raporda, Türkiye’de mesleki eğitime yönelik toplumsal algının, başarılı öğrencilerin bu okulları tercih etmemesine neden olduğu ifade edilerek, Almanya ve Finlandiya gibi ülkelerde mesleki eğitimin yüksek prestije sahip olduğuna dikkat çekildi. Türkiye’nin bu algıyı değiştirmek için mesleki eğitimde kaliteyi artırması ve istihdam fırsatlarını güçlendirmesi gerektiği belirtildi.

ULUSLARARASI MODELLERDEN İLHAM

Rapor, Almanya’daki ikili eğitim sistemi, Avusturya ve Danimarka’daki çıraklık eğitim modellerini Türkiye için örnek gösterdi. Bu sistemlerin sanayi ile eğitim kurumları arasında güçlü bir iş birliği sağladığı ve gençlerin iş piyasasına daha kolay entegre olmasını mümkün kıldığı ifade edildi.

REFORM İÇİN ATILMASI GEREKEN ADIMLAR

Raporda, Türkiye’nin mesleki eğitim sistemini sanayinin ihtiyaçlarına göre yeniden yapılandırması gerektiği belirtilerek şu önerilere yer verildi:

  • Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin müfredatının sanayiye uygun hale getirilmesi,
  • Eğitim altyapısına yönelik yatırımların artırılması,
  • Öğretmen eğitimine yönelik kapsamlı reformların hayata geçirilmesi,
  • Sosyal ve ekonomik politikalarla gençlerin eğitim ve istihdam döngüsüne dahil edilmesi.
SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber