Ankara’nın şirin dinamiği Ayaş
“Ayaş”
Ankara’nın küçük ve şirin bir ilçesi.
Kent merkezinin kuzeybatısında yer alıyor.
Derin bir vadiye konuşlanmış.
Nüfusu 13 bin civarında.
Yerel seçimlerin olduğu yıllarda Ayaş’ın nüfusu artsa da kısa süre içinde yeniden eski sayıya düşerek denge sağlıyor.
İlçenin isminin, Toroslarda yaşayan bir Türkmen oymağından geldiği söyleniyor.
Türkçe kökenli yani.
Ayaş’ın bazı köy isimleri de bunu destekler nitelikte.
Afşar, Kargın, Bayat, Peçenek gibi yer isimleri bu güzel ilçenin bir Oğuz yerleşimi olduğunu gösteriyor.
İlçe; “Ayaş domatesi” ve “Ayaş dutu” ile ünlü.
Bu iki ürün, Ayaş’ın coğrafi işaret almış ürünleri.
Tüm Ankaralılar, Ayaş domatesinin kokusunu ve lezzetini bilir zaten.
Tabi ki Ayaş dutu da her haziranda sofralarımızdadır.
Benim anlamadığım nokta ise;
Bu güzel kokulu domateslerin salça markasına neden dönüşmediğidir.
Veya
Ayaş’ dutundan imal edilmiş yiyecek ve içecek ürünlerini neden satın alamadığımızdır.
Markalaşmış Ayaş ürünlerini yani.
Ayaş’a özgü ürün potansiyeline tiftik keçisi yünlerinden yapılmış tekstil mallarını da katalım.
Çünkü Ayaş’ta tiftik keçisi hayvancılığı günümüzde de sürüyor.
Ayaş’ın en önemli potansiyeli ise turizmdir.
Özellikle kaplıcalarından ötürü termal turizm.
Geleneksel dokusunun bozulmamış olmasından dolayı da kırsal turizm gelişmeye açıktır.
Domatesi, dutu, kirazı, tiftik keçisi ve bunların üretim süreçleri bir kültür şenliğine dönüştürüldüğünde eminim Ayaş, bir çekim odağı olacaktır.
Bu turizm süreçlerine yerel, kültürel, geleneksel oyunlar ve diğer dokular da katılmalı doğal olarak.
Dünya’da her geçen yıl artan turizm hareketliliği, dünya ticaretinde önemli yer tutuyor.
Bu durum; Türkiye’nin yanında, il olarak Ankara’da ilçe olarak da Ayaş’ta önemli turizm potansiyeli oluşturuyor.
Ankara’ya, kesinleşmiş verilere göre; 2023 yılında gelen yerli ve yabancı turist sayısı altı milyonun üzerinde.
Bu turistlerden yaklaşık 750 bini yabancı.
Ayaş ise, aynı yılda 11 bin yerli, 2 bin yabancı turist ağırlamıştır.
Bu sayıların 2024 yılı istatistikleri açıklandığında daha da arttığını göreceğiz.
Turizm çeşitlendirildiği ve iyileştirildiğinde Ayaş’ı ziyaret eden turist sayısının artacağından eminim ben.
Elbette tarıma dayalı sanayileşme ve turizm Ayaş’ın kalkınmasına önemli katkı sağlayacaktır.
Ancak, kalkınma bir bütündür.
Ekonomik yönünün yanında kültürel boyutu da vardır kalkınmanın.
Yatırımların, toprağa yapıldığından daha fazlası insana yapılmalıdır.