Üniversite araştırmaları ortaya çıkardı: 'Veliler eğitim sisteminden memnun değil'
Türkiye'nin eğitim sistemi, uluslararası değerlendirmelerdeki düşük sıralamaları ve ulusal araştırmalardaki olumsuz sonuçlarla yeniden tartışmaların odağına yerleşti. İstanbul Üniversitesi ve Medipol Üniversitesi iş birliğiyle gerçekleştirilen “Ekonomik Zorlukların Eğitim Sistemine Etkisi Araştırması 2024” çalışması, velilerin eğitim sistemine yönelik memnuniyetsizlik düzeyini gözler önüne serdi.
Araştırmaya göre velilerin yüzde 95,4’ü eğitim sisteminden memnun olmadıklarını ifade etti. Bu oran, Kasım 2020’de yüzde 90,6 seviyesindeydi. Özellikle artan ekonomik zorluklar ve eğitimdeki yapısal problemler, memnuniyetsizlik oranını daha da yükseltti. Araştırmayı yürüten akademisyenler, bu durumun toplumda derin bir güven kaybına işaret ettiğini vurguladı.
ÖZEL OKULLARA YOĞUN İLGİ VE EKONOMİK FEDAKARLIKLAR
Velilerin eğitime yaklaşımındaki dikkat çekici bir diğer unsur ise özel okullara olan yönelim oldu. Araştırmaya katılanların:
- Yüzde 37,2’si çocuklarını özel okula gönderdiğini,
- Yüzde 44,3’ü devlet okullarını tercih ettiğini belirtti.
Ancak, artan özel okul maliyetleri nedeniyle yüzde 21’lik bir kesim çocuklarını devlet okullarına almayı düşündüğünü ifade etti. Özel okula devam eden veliler, bütçelerinden mobilya, tatil, elektronik eşya ve kültürel etkinlikler gibi harcama kalemlerinden ciddi kısıtlamalar yaptıklarını aktardı.
Bazı veliler, fedakarlıklarını şu sözlerle dile getirdi:
“Her şeyi kısıtladık çünkü özel okullar daha iyi eğitim sunduğu için değil, sınıfların kalabalık olmaması ve güvenlik nedeniyle tercih ediyoruz.”
PISA VE EĞİTİMDE ULUSLARARASI DURUM
Türkiye’nin eğitimdeki uluslararası performansı da eleştirilerin bir başka odağı. PISA sonuçları, Türkiye'nin öğrencilerinin okuma, matematik ve fen alanlarındaki performansında diğer OECD ülkelerinin gerisinde kaldığını gösteriyor. Bu durum, eğitim sistemindeki sorunların küresel ölçekte de yankı bulduğuna işaret ediyor.
UZMANLARDAN ÇÖZÜM ÇAĞRISI
Araştırmayı yürüten İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nden Prof. Dr. Süphan Nâsır, artan memnuniyetsizliğin eğitim sisteminin derin reformlara ihtiyaç duyduğunun kanıtı olduğunu belirtti:
“Eğitim sadece bireylerin geleceği değil, ülkenin kalkınma ve toplumsal refah düzeyi açısından da temel bir öneme sahiptir. Yapısal reformlar gecikmeden hayata geçirilmeli.”