Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, otel güvenliği konusunda net konuştu!
Kamu otoritelerinin güvenliği sağlamada birinci derecede sorumlu olduğunu vurgulayan Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, işletmelerin de güvenlik önlemlerini yerine getirme yükümlülüğü taşıdığını belirtti.

Geçtiğimiz günlerde Bolu'da bulunan Kartalkaya Kayak Merkezi'ndeki Grand Kartal Otel'de gece saatlerinde çıkan yangın, Türkiye'yi derinden sarstı.
“KAMU OTORİTELERİ VE İŞLETMELER ORTAK SORUMLUDUR"
Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, tüketicilerin güvenliğini sağlamada en önemli rolün kamu otoritelerine ait olduğunu söyleyerek, "Tüketicinin güvenliğini sağlamak birinci derecede ruhsat veren kamu otoritesinin sorumluluğundadır. Ayrıca, işletme yönetimlerinin de hizmet sağlarken bilim ve teknolojinin tüm kurallarına uymaları gerekmektedir. Bu uyma zorunluluğuna imza atan o işletmelerin, o hale gelmesini sağlayan herkesin sorumluluğu var. Çünkü güvenlik sağlamak, evrensel haklardan biridir ve işletmeler, hizmetin güvenliğini sağlamak zorundadır." şeklinde konuştu.
“GÜVENLİK SORUMLULUĞUNU YERİNE GETİRMEYENLER 78 KİŞİNİN KATİLİDİR"
Otel rezervasyonu yaparken tatilcilerin genellikle sadece yeme içme ve eğlence gibi hizmetlere odaklandığını söyleyen Kılıç, sözlerini şu şekilde sürdürdü: "Otel seçerken yangın çıkışı, yangın güvenlik cihazları gibi konuları sormayabilirsiniz ve zaten sormanız da gerekmiyor; çünkü otellerde ürün güvenliği, devlet tarafından ruhsatlandırılmış ve denetlenen işletmelerin yerine getirmesi gereken fiziki koşulları ifade eder. Eğer bu güvenlik koşullarında bir tereddüt varsa, o otelin seçilmemesi ve işletilmemesi gerekir. Özellikle turistik otellerde bu durum kabul edilemez. Tatilciler, emeğinden artırdığı parayla güvenli bir tatil yapmak ister ve sadece yeme içme ya da eğlence gibi imkanlar değil, güvenlik sistemlerinin de sağlanması gerekir. Yangın çıkışı gibi güvenlik önlemleri, kamu otoriteleri ve işletme yetkililerinin sorumluluğundadır. Tüketici olarak biz, bu güvenlik önlemlerinin var olduğunu kabul ederek anlaşma yapıyoruz, ancak bu sorumluluğu yerine getirmeyen kurumlar, işletme yetkilileri ve denetim birimleri, 78 kişinin katilidir, bu kadar net.”
“GÜVENLİK İZİNLERİ TAM OLSA DA EKSİKLİKLER SORGULANMALI"
Otellerin gerekli izinleri almış olmalarına rağmen, güvenlik eksikliklerinin kabul edilemez olduğunu dile getiren Kılıç, “Otelin gerekli izinlerini almış olmasına rağmen, eksiklikler varsa veya neden yapılmadığı sorgulanması gereken bir durum varsa, bu kabul edilemez. Yangın merdiveninin olmadığı bir otelde güvenlik eksiklikleri varsa, bu durum kabul edilemez. Kamu otoritesinin gerekli denetimleri yapması halinde, yangın veya deprem gibi felaketlerin önüne geçilebilir. Buradaki asıl sorun, ahlaki değil, yasal sorumlulukların yerine getirilip getirilmediğinin sorgulanmasıdır ve bu sorumluları yargılamak gerekir." ifadelerini kullandı.
“OTELLERİN KONUMU VE HİZMETLERİ DEVLET TARAFINDAN KONTROL EDİLMELİ"
Anayasanın tüketicilerin haklarını ve sorumluluklarını belirlediğini söyleyen Kılıç, "Anayasa, bizim haklarımızı ve sorumluluklarımızı çizer. Otelin güvenliği, önce binanın güvenliğini, sonra ise hizmet güvenliğini içerir ve bu güvenliğin devlet tarafından garanti altına alındığını düşünüyoruz, çünkü biz bir anlaşma ile birbirimize bağlıyız. Anayasa, haklarımızı ve sorumluluklarımızı belirler ve bu doğrultuda çıkarılan yasal düzenlemeler de güvenliğimizden tutun, bize sağlanacak her türlü sorumluluğu ve hakkı düzenler. Otellerin bulunduğu yerin konumu ve iç hizmetlerinin devlet tarafından kontrol edilmesi gerekir.” dedi.
Tüketicilerin yaşadığı mağduriyetler konusunda haklarını savunabileceklerini hatırlatan Kılıç, şu ifadelere yer verdi: "Tüketiciler, maddi ve manevi tazminat talep etme hakkına sahiptir. Eğer bu haklar ihlal edilirse, Tüketici Hakları Derneği olarak müdahil olacağımızı ifade etmek isterim."