TBMM’de trafik cezaları görüşüldü: Yaka kameraları geliyor
TBMM Genel Kurulu’nda, Karayolları Trafik Kanunu’nda değişiklik yapılmasına dair kanun teklifi görüşüldü.
TBMM Adalet Komisyonu Başkanı ve AK Parti İstanbul Milletvekili Cüneyt Yüksel, trafik güvenliğini artırmayı hedefleyen düzenlemeler kapsamında, radar uygulamalarının vatandaşla açık şekilde paylaşılacağını ve yıl sonuna kadar 111 bin yaka kamerasının güvenlik birimlerine teslim edileceğini açıkladı.
Teklifte, trafik cezalarının artırılması, sürücü belgesi geri alma işlemlerinin genişletilmesi ve trafikte şiddet içeren davranışların ayrı yaptırımlara bağlanması gibi dikkat çeken maddeler yer alıyor.
Adalet Komisyonu Başkanı Yüksel, milletvekillerinin teklif hakkındaki sorularını yanıtlarken, yeni düzenlemelerin 4. Yargı Reformu Stratejisi çerçevesinde hazırlandığını vurguladı. Yüksel, “Amacımız, 2030 yılına kadar trafik kazalarından kaynaklı can kayıplarını yüzde 50 oranında azaltmak, 2050’de ise sıfıra indirmek” dedi.
TRAFİKTE CAYDIRICILIK ARTIYOR
Yeni düzenleme ile ölümlü veya yaralanmalı kazalarda olay yerini izinsiz terk edenlere ayrı ceza verilecek, araçtan inerek saldırgan davranışlarda bulunan sürücülerin belgeleri geri alınabilecek. Ayrıca hız ihlallerine karşı daha güçlü yaptırımlar ve farkındalık oluşturacak önlemler de getiriliyor.
Yüksel, 2024 yılında günlük ortalama 17,4 kişinin trafik kazalarında hayatını kaybettiğini, bu rakamın 10’unun hız ihlalleri kaynaklı olduğunu belirterek, “Sadece 2024 yılında hız ihlali nedeniyle 3 bin 657 vatandaşımızı kaybettik. Bu, kabul edilemez bir tablo.” diye konuştu.
YAKA KAMERALARI GELİYOR, RADAR NOKTALARI AÇIKLANACAK
Trafik denetimlerinde şeffaflığın artırılacağını belirten Yüksel, yıl sonuna kadar 111 bin yaka kamerası tedarik edilerek tüm denetim personeline dağıtılacağını söyledi. Yüksel, “Bu sayede görevli personelin tüm uygulamaları kayıt altına alınacak. Hem vatandaş hem görevli açısından güvenli ve denetlenebilir bir ortam oluşturulacak.” dedi.
Radar uygulamalarıyla ilgili “tuzak radar” iddialarına da yanıt veren Yüksel, şu ifadeleri kullandı:
“Radarlar gizli olmayacak. İçişleri Bakanlığının çalışmasıyla hangi güzergahta kaç radar olduğu vatandaşlarla paylaşılacak. Tüm radar uygulamaları öncesinde ikaz levhası bulundurulması zorunludur. Radarlar, vatandaş için değil, güvenli trafik için var.”
Yüksel, yeni düzenlemeyle birlikte şehir içinde hız sınırlarında 5 km/s, şehir dışında ise 10 km/s’lik bir tolerans uygulanacağını açıkladı.
CEZALAR GELİR AMACIYLA DEĞİL, CAN GÜVENLİĞİ İÇİN
Yüksel, “Trafik cezalarının amacı devlet bütçesine gelir sağlamak değil, trafik kazalarının önüne geçmektir” diyerek eleştirilere yanıt verdi.
Yüksel, “Cezaların artırılması, hukuk devleti ilkesi çerçevesinde kamu yararını ve toplum güvenliğini sağlamak için yapılıyor. Sıradan, dikkatli sürücü bu düzenlemelerden etkilenmeyecek; hedef, trafiği bir şiddet ortamına çeviren bilinçsiz sürüşlerdir.” dedi.
TRAFİK KAZALARININ EKONOMİK YÜKÜ 300 MİLYAR TL'YE YAKLAŞIYOR
Yüksel, trafik kazalarının sadece can kaybı değil, ekonomik kayıplar açısından da ciddi bir yük oluşturduğunu söyledi. 2013-2018 yılları arasında yapılan bir çalışmaya göre kazaların toplam maliyetinin yaklaşık 300 milyar lira civarında olduğu açıklandı. Bu maliyete iş gücü kaybı, sağlık harcamaları, araç hasarları ve sosyal etkiler de dahil.
Yüksel, yapılacak düzenlemelerin yalnızca cezai değil, eğitici ve kültürel bir dönüşüm hedefi taşıdığını belirterek, “Her vatandaşın içinde bir vicdan rehberi oluşturarak toplumsal trafik kültürünü yeniden inşa etmeyi hedefliyoruz. ” dedi.
Kanun teklifinin birinci bölümü üzerindeki görüşmeler tamamlanırken, TBMM Başkanvekili Pervin Buldan, birleşime ara verdi. TBMM Genel Kurulu, 21 Ekim Salı günü saat 15.00’te yeniden toplanacak.