Şehrin kimliği: Türkçe tabelalar

Türkçe dil yozlaşması Ankara’da Karamanoğlu Mehmet Bey’in fermanının 749. yılında gündeme geldi; Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) Ankara Şube Başkanı Erbay Kücet kurumları uyardı. Detaylar haberimizde...

Şehrin kimliği: Türkçe tabelalar

Karamanoğlu Mehmet Bey’in fermanının 749. yılında Yeni Ankara’ya konuşan Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) Ankara Şube Başkanı Erbay Kücet, dil yozlaşmasına dikkat çekti. Kurumların dil meselesinde yalnız kaldığını belirten Kücet, "Türkçe konusunda maalesef kurumlar kendi kendine konuşuyor" diyerek sitem etti.

13 Mayıs’ın, Türkçenin resmî dil ilan edildiği tarih olmasına rağmen toplumda yeterince karşılık bulmadığını ifade eden Kücet, etkinliklere katılımın oldukça sınırlı kaldığını söyledi. Ankara’da yalnızca Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi’nin destek verdiğini belirten Kücet, “Bugün gördüğünüz gibi bu işe sahip çıkan kurum sayısı çok az. Genel anlamda yeterli bir sahiplenme göremiyoruz” diye konuştu.

“TÜRKÇE İKİNCİ PLANA ATILIYOR”

Türkçenin günlük yaşamda ve kamusal alanda gerektiği ölçüde kullanılmadığını söyleyen Kücet, özellikle yabancı isimli tabelalar konusunda ciddi rahatsızlık duyduklarını ifade etti. Kücet, “Yaşayan halkın kullandığı Türkçe bizim için esastır. Ancak bugün Türkçe maalesef istediğimiz seviyede kullanılmıyor. Tartışmalarda dil konusu sürekli ikinci plana atılıyor. Özellikle mağaza isimleri, tabelalar ve etiketler konusunda şikâyetçiyiz.” dedi.

ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ’NE ÇAĞRI

TDED olarak Ankara’daki tabela ve cadde isimleri konusunda çalışma hazırlığında olduklarını belirten Kücet, ilk görüşmeyi Ankara Büyükşehir Belediyesi ile yapmak istediklerini söyledi. Kücet, sokak ve caddelerde Türk kültürü ne yön veren isimlerin yaşatılması gerektiğini vurgulayarak şu ifadeleri kullandı:

“Yalnızca isim verilmesi yetmez. O yazarların, şairlerin eserleri de o caddelerde yaşatılmalı. İnsanlar yürürken o kültürü hissedebilmeli.”

“TÜRKÇEYİ ÖNCE BİZ KORUMALIYIZ”

Sosyal medyada ve günlük hayatta kullanılan dilin eleştirilmesine de değinen Kücet, gençleri suçlamanın doğru olmadığını söyledi. Sorumluluğun toplumun tamamında olduğunu belirten Kücet,
“Bu konuda gençleri suçlayamayız. Önce biz büyükler kendi dilimize sahip çıkacağız. Edebiyatçılarımıza, çocuk edebiyatı yazarlarına, televizyon programcılarına ve özellikle haber spikerlerine büyük görev düşüyor” ifadelerini kullandı.

“750. YILDA DAHA GÜÇLÜ ÇALIŞMALAR YAPACAĞIZ”

Türkçenin resmî dil oluşunun gelecek yıl 750. yılına ulaşacağını hatırlatan Kücet, TDED olarak yeni projeler hazırladıklarını söyledi. Devlet kurumlarının da sürece daha güçlü destek vermesi gerektiğini vurgulayan Kücet, “750. yıl çok önemli bir eşik. Biz dernek olarak çeşitli projeler hazırlıyoruz. Ancak devletimizin de bu meseleye daha samimi, daha sıcak ve daha güçlü şekilde yaklaşmasını istiyoruz” dedi.

Ankara Türkiye