Oxford Sözlüğü 2024 yılının kelimesini seçti: Beyin çürümesi

Oxford Sözlüğü, her yıl toplumun ruh halini ve eğilimlerini yansıtan bir kelime seçerek yılın kelimesini belirliyor. Bu yıl, sosyal medya kullanımına yönelik endişeleri ifade eden “beyin çürümesi” (İngilizcesi brain rot) bu unvana layık görüldü.

Oxford Sözlüğü 2024 yılının kelimesini seçti: Beyin çürümesi

Oxford Sözlüüğü, “beyin çürümesi”ni şu şekilde tanımlıyor: “Önemsiz ve zorlayıcı olmayan içeriklerin aşırı tüketimi sonucu zihinsel durumun ve entelektüel seviyenin bozulması.”

Bu terim, sosyal medyada gereksiz ve eğlencelik içeriklerin aşırı tüketimiyle ortaya çıkan zihinsel uyuşmayı ve üretkenlik kaybını temsil ediyor. Özellikle son yıllarda, sosyal medya kullanıcılarının platformlarda vakit geçirirken entelektüel tatmin yerine daha çok “sonsuz kaydırma” döngüsüne kapıldığına dikkat çekiliyor.

Çocuklara sosyal medya yasağıÇocuklara sosyal medya yasağı

KATILIMCILAR YILIN KELİMESİNİ BELİRLEDİ

Oxford Sözlüğü, bu yılın kelimesini belirlemek için 37 binden fazla kişinin katılımıyla bir anket düzenledi. “Beyin çürümesi”, altı aday kelime arasında en fazla oyu alarak birinciliğe ulaştı.

DİĞER ADAYLAR NELERDİ?

2024’te yarışan diğer aday kelimeler, sosyal medya, ekonomi ve kültürel eğilimlerle ilgili farklı kavramları temsil etti:

  • Ağırbaşlı (promptly): Sosyal medyada daha sorumlu ve ölçülü davranışları ifade ediyor.
  • Dinamik fiyatlandırma (dynamic pricing): Bir ürünün fiyatının talep ve piyasa koşullarına göre değişmesini belirtiyor.
  • Lore: Arka plan bilgisi veya kolektif anlatılar için kullanılan bir terim.
  • Romantasy: Romantizm ve fanteziyi birleştiren edebi bir tür.
  • Slop: Yapay zekayla üretilmiş düşük kaliteli içerikleri tanımlayan bir terim.

SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ ALTINDA BİR YIL

“Beyin çürümesi”nin seçilmesi, 2024’te sosyal medya kullanımına yönelik artan eleştirileri ve bunun insan psikolojisi üzerindeki etkilerini yansıtıyor. Eğlencelik içeriklerin cazibesi, bireylerin uzun süre verimsiz ve entelektüel olarak tatmin edici olmayan vakit geçirmesine neden oluyor. Dijital çağın zorluklarını ifade etmekle kalmayıp, daha bilinçli bir sosyal medya kullanımını teşvik etme gerekliliğini de gündeme getiriyor.