Korkutan rapor: Her 4 ortaokul öğrencisinden biri günde 6 saat sosyal medyada!
Yeşilay’ın günlük 2 saatlik sınırını hiçe sayan ekran süreleri, ortaokulda günde 6 saati aşarken; lisede telefon kullanım oranı yüzde 89’a ulaştı.
İtalya’da gençlerin yüzde 77’sinin telefon bağımlısı olduğunu ortaya koyan araştırma dünya gündemine bomba gibi düşerken, Türkiye’deki durumun da pek farklı olmadığı ortaya çıktı. Türk Eğitim-Sen tarafından hazırlanan kapsamlı rapor ve TÜİK’in güncel verileri, Türkiye’deki dijital kuşatmanın boyutlarını gözler önüne seriyor.
TÜRKİYE’DE GENÇLİK "AKILLI" TELEFONUN ESİRİ
İtalya’daki bağımlılık verilerini aratmayan rakamlar, Türkiye’deki lise öğrencilerinde zirveye ulaşıyor. Araştırmaya göre, yaş düzeyi yükseldikçe akıllı telefon sahipliği ve buna bağlı bağımlılık riski katlanarak artıyor.

- Lise öğrencileri yüzde 89’u akıllı telefon sahibi.
- Ortaokul, yüzde 64,8 oranında telefon sahipliği görülüyor.
- İlkokul öğrencileri henüz oyun ve tablet aşamasında olsalar da yüzde 38,8’inin cebinde akıllı telefon var.
EKRAN SÜRELERİ ALARM VERİYOR
Yeşilay’ın sağlıklı yaşam için önerdiği günlük 120 dakikalık (2 saat) limit, Türkiye'deki gençler için artık çok uzak bir hayal. Ortaokul öğrencilerinin yüzde 22,7’si her gün 6 saatten fazla sosyal medyada vakit geçiriyor. İlkokul seviyesinde kullanım daha çok "oyun ve video" odaklıyken, lise düzeyinde "sosyal medya" tüm günün odağı haline gelmiş durumda. Rapordaki en çarpıcı bulgulardan biri, oyun oynama süresi arttıkça akademik başarının anlamlı şekilde düşmesi. Hiç oyun oynamayan öğrencilerin başarısı, 6 saatten fazla oynayanlara göre çok daha yüksek.

İNTERNET KULLANIMI yüzde 90,9’A ULAŞTI
TÜİK’in 2025 yılı verileri, Türkiye’nin neredeyse tamamının dijital ağlarla örüldüğünü kanıtlıyor.
- 16-74 yaş grubunda internet kullanımı yüzde 90,9’a yükseldi.
- Türkiye’nin en çok kullandığı platform yüzde 88,6 ile WhatsApp olurken, onu YouTube ve Instagram takip ediyor.
- 6-15 yaş arası çocukların internet kullanım oranı 2013'te yüzde 50,8 iken, günümüzde bu oran yüzde 82,7’ye fırladı.

"DİJİTAL DÜNYANIN ESİRİ OLMUŞ BİR NESİL"
Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, yarıyıl tatili öncesinde aileleri uyararak şu ifadeleri kullandı:
"İlkokuldan başlayarak dijital dünyanın esiri olmuş kaybedilmiş bir nesil ile karşı karşıya kalabiliriz. Özellikle ebeveyn denetiminin lise düzeyinde düştüğü görülüyor. Ailelerin uyanık olması ve çocuklarını tatilde teknolojik araçlardan uzak, faydalı faaliyetlere yönlendirmesi şart."