10. Ulusal Antarktika Bilim Seferi tamamlandı: Türk bilim insanları yurda döndü

Cumhurbaşkanlığı himayelerinde gerçekleştirilen 10. Ulusal Antarktika Bilim Seferi’ne katılan Türk bilim insanları, 37 gün süren çalışmalarını tamamlayarak yurda döndü. Sefer kapsamında iklim değişikliğinden biyoteknolojiye kadar uzanan 15 farklı bilimsel araştırma gerçekleştirildi.

10. Ulusal Antarktika Bilim Seferi tamamlandı: Türk bilim insanları yurda döndü

Cumhurbaşkanlığı himayelerinde, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı koordinasyonunda ve TÜBİTAK Kutup Araştırmaları Enstitüsü tarafından yürütülen 10. Ulusal Antarktika Bilim Seferi tamamlandı. Antarktika’da 37 gün boyunca çalışmalar yürüten bilim ekibi Türkiye’ye döndü.

ANTARKTİKA’DA 15 BİLİMSEL PROJE GERÇEKLEŞTİRİLDİ

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada seferin başarıyla tamamlandığını duyurdu.

Kacır, Türk bilim insanlarının Antarktika’nın zorlu koşullarında bir aydan uzun sürede 15 ayrı araştırma projesini hayata geçirdiğini belirterek, kutup araştırmalarının Türkiye’nin bilimsel kapasitesini güçlendirdiğini ifade etti.

Türkiye’nin kutup çalışmalarını kararlılıkla sürdürdüğünü vurgulayan Kacır, “Cumhurbaşkanımızın himayelerinde TÜBİTAK Kutup Araştırmaları Enstitümüzün koordinasyonunda yürüttüğümüz seferlerle bilimsel üretimimizi artırıyor, insanlığın karşı karşıya olduğu küresel sorunlara çözüm arıyoruz” dedi.

ANTARKTİKA’DA KALICI TÜRK BİLİM ÜSSÜ HEDEFİ

Türkiye’nin kutuplardaki hedeflerine de değinen Kacır, Antarktika’da kalıcı bir Türk Bilim Araştırma Üssü kurulmasının amaçlandığını söyledi.

Kacır ayrıca, Türkiye’nin Antarktika Anlaşmalar Sistemi içinde “danışman ülke” statüsünü elde etmeyi hedeflediğini belirtti.

“200’DEN FAZLA TÜRK ARAŞTIRMACI KUTUPLARA GİTTİ”

Antarktika Bilim Seferi Koordinatörü Prof. Dr. Burcu Özsoy, bu yıl gerçekleştirilen seferle birlikte programın 10’uncu yılına ulaştığını ifade etti.

Özsoy, bugüne kadar 200’ün üzerinde Türk araştırmacının kutuplarda görev aldığını ve çok sayıda bilimsel çalışma yürüttüğünü söyledi.

Bu yılki ekipte 17 araştırmacının yer aldığını belirten Özsoy, Antarktika’ya ulaşım sürecinin ve saha çalışmalarının zorlu koşullarda gerçekleştirildiğini dile getirdi. Araştırmalar kapsamında elde edilen örneklerin ve verilerin Türkiye’ye getirildiğini belirten Özsoy, laboratuvar analizlerinin ardından sonuçların bilim dünyasıyla paylaşılacağını ifade etti.

ARAŞTIRMALAR DÜNYA BİLİMİNE KATKI SAĞLIYOR

Ulusal Antarktika Bilim Seferi Lideri Prof. Dr. Ersan Başar da sefer kapsamında planlanan projelerin başarıyla tamamlandığını belirtti.
Başar, çalışmaların yer bilimleri, deniz bilimleri, buzul bilimi ve atmosfer bilimleri başta olmak üzere birçok alanda yürütüldüğünü kaydetti. Antarktika’dan getirilen numunelerin Türkiye’deki laboratuvarlarda inceleneceğini söyleyen Başar, elde edilen bulguların uluslararası bilimsel yayınlara dönüştürüleceğini ifade etti.

Başar, Antarktika’da yapılan çalışmaların yalnızca Türkiye için değil, küresel bilimsel araştırmalar için de önemli katkılar sunduğunu vurguladı.

İKLİMDEN BİYOTEKNOLOJİYE GENİŞ ARAŞTIRMA ALANI

Bilim ekibi sefer boyunca 15 farklı projede çalışma yürüttü. Araştırmalar; küresel iklim değişikliği, buzul ve atmosfer dinamikleri, jeodinamik hareketler, deniz tabanı haritalama ve oşinografik özellikler gibi konulara odaklandı.

Ayrıca yakın uzay ve kozmik radyasyon ölçümleri, göl ve deniz ekosistemleri, mikrobiyal ve fitoplankton çeşitliliği, kirleticilerin dağılımı ve paleoklimatoloji üzerine çalışmalar gerçekleştirildi.

Sefer kapsamında ekstrem koşullarda tıbbi planlama, biyoteknoloji çalışmaları ve yeni antiviral ilaç adaylarının geliştirilmesine yönelik araştırmalar da yapıldı.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Mehmet Fatih Kacır